Sökning: "konfliktlösning förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden konfliktlösning förskolan.

  1. 1. Pojkar och flickor ska behandlas lika, fast ändå inte : En studie om pedagogers konfliktlösningsstrategier och ambivalenta uppfattningar om konflikthantering och jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Catharina Lernéus; Sandra Vilhelmsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; konflikthantering; jämställdhet; yngre barn; läroplan; bemötande; konfliktlösning; röstläge.;

    Sammanfattning : Dagligen uppstår konflikter på förskolan mellan barn eller mellan barn och pedagog som många gånger inte främjar jämställdheten mellan pojkar och flickor. Syftet med denna studie är att bidra med mer kunskap om konflikthantering i förskolan ur ett jämställdhetsperspektiv då ytterst få tidigare studier undersökt detta. LÄS MER

  2. 2. Det finns ingen mobbning, eller? : En studie om fritidslärares uppfattningar av elevernas livsvärld i skola och fritidshem med fokus på mobbning och social miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linnea Anderson; Jesper Ramström; [2019]
    Nyckelord :Elevers livsvärldar; Elevers svårigheter; Fritidslärares uppfattningar; Mobbning; Social miljö; Socialt samspel och Sociala medier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på att mobbning och kränkande behandling påverkar den sociala miljön. Orsaker till mobbning kan finnas i miljön och beskrivs utifrån olika förklaringsmodeller (teorier). Biologisk förklaring kan kortfattat beskrivas som att man blir en hackkyckling i en hönsgård. LÄS MER

  3. 3. Vikten av förskollärarens förhållningssätt i konflikthantering, när det gäller konflikter mellan barnen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Saafi Abukar Hassan; [2017]
    Nyckelord :Konflikt; konflikthantering; kommunikation; samspel; konflikthanteringsstrategier; sociala-kompetent;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra till kunskap om hur förskollärare i förskolan arbetar med konflikt och konflikthantering vid samlingar. Till min undersökning har jag använt mig av olika kvalitativa forskningsmetoder, observation och intervjuer för att få inblick i hur förskolläraren hanterar barnens konflikter. LÄS MER

  4. 4. Konflikthantering i Förskolan : Ett barn- och pedagogperspektiv på positionering i förhållande till kön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Saera Batool; Jessica Rockström; [2015]
    Nyckelord :conflict; conflict management; positioning; discourse; child; preschool; Konflikt; Konflikthantering; Positionering; Subjektskapande; Diskurs; Barn; Förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger säger sig positionera barn och hur barn uttalar sig om sin egen positionering i konfliktsituationer (konflikt och lösning) och hur detta kan relateras till deras kön. Den metod vi valt att använda oss av är intervjuer med barn och pedagoger för att få förstahandsinformation om deras åsikter och erfarenheter kring konflikthantering, samt hur dessa konflikter beskrivs från ett barn- och ett pedagogperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Konflikthantering ur ett pedagogperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Stina Willforss; Virginia Tomic; [2014]
    Nyckelord :förskola; konflikt; konflikthantering; pedagog; pedagogperspektiv;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med examensarbetet är att undersöka hur pedagoger i förskolan hanterar barns konflikter samt undersöka huruvida barnen ges utrymme att själva lösa uppkomna konflikter.Problemformuleringar: Hur anser pedagoger att man kan arbeta i förskolan med barns konflikthantering?Anser pedagogerna att barnen själva bör och kan lösa sina konflikter?Litteraturgenomgång: Teorier som ligger till grund för arbetet är behovshierarkin, det sociokulturella perspektivet samt anknytningsteorin. LÄS MER