Sökning: "konformitet grupp"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden konformitet grupp.
1. Grupprocessens inverkan på acceptans vid IT-systemförändring
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : Användaracceptans med avseende till informationssystem är ett välkänt fenomen, och förknippas ofta med framgång. I samband med IT-system utgör användaracceptans en avgörande roll för hållbara IT-lösningar och systemimplementationer. LÄS MER
2. Jo, vi älskar att läsa!
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Den här undersökningen studerar pojkars attityder till läsning då de befinner sig i en grupp tillsammans med andra pojkar. För att se hur deras svar påverkats har de i förväg fått fylla i några svar som rör olika frågeområden. LÄS MER
3. Du måste anpassa dig, annars får du skylla dig själv! : En kvalitativ studie av högstadieelevers identitetsskapande i en ofrivillig grupp.
Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)Sammanfattning : Syftet med vår studie är att genom kvalitativa intervjuer söka förståelse för hur elever i en högstadieklass på en skola i Halmstad skapar sin identitet i relation till den ofrivilliga gruppen. Vi använder oss av begreppen konformitet och nonkonformitet för att undersöka hur identitetsskapandet påverkas av detta. LÄS MER
4. Ledarintelligens, självkänsla och personlighetsdrag före och efter deltagande i UGL
Magister-uppsats, Avd för psykologi och organisationsstudierSammanfattning : Sedan 1981 har ledarutbildningen UGL (Utveckling av Grupp och Ledare) varit en grundkurs för blivande officerare och är idag ett mycket använt koncept även inom näringsliv och offentlig förvaltning. Kursens mål är i enlighet med inbjudan bl.a. LÄS MER
5. Schooling: so much more than algebra. : The way school disciplines.
Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionenSammanfattning : The objective of this thesis is to gain a deeper understanding of the disciplinary purpose of elementary school by asking authorities to define it in relation to education which takes place outside of school, and how school shapes the behavior of children by examining how the ones who deviate from its discipline are viewed and treated by its experts. In order to answer this I have used a phenomenological approach by interviewing several individuals’ common understanding of the disciplinary purpose of school, and found that the school disciplines by the use of surface-rearing, in-depth rearing, and group conformity. LÄS MER