Sökning: "konfrontationsbenämning"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet konfrontationsbenämning.
1. Svarstid vid konfrontationsbenämning för personer med multipel skleros och självupplevd anomi jämfört med en referensgrupp
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : I föreliggande studie undersöktes skillnader i svarstid och antal rätt vid muntlig konfrontationsbenämning med testet An Object and Action Naming Battery mellan 25 personer med multipel skleros som upplever anomi och 25 deltagare utan neurologisk skada. Resultatet visade signifikanta kortare svarstider och signifikant fler korrekta svar inom referensgruppen. LÄS MER
2. Konfrontationsbenämning av aktiviteter och objekt hos vuxna svensktalande personer utan känd hjärnskada – en standardiseringsstudie
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur vuxna med svenska som modersmål utan känd hjärnskada benämnde 120 objekts- och aktivitetsbilder fördelade på tre uppsättningar från An Object and Action Naming Battery (OANB) (Masterson & Druks, 1998). Syftet var också att undersöka instrumentets validitet, samt pröva instruktioner och kodning av svar. LÄS MER
3. Svarstid för patienter med förmodade låggradiga gliom vid konfrontationsbenämning med Boston Naming Test
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Syftet med detta examensarbete var att mäta och analysera svarstid på bildbenämningstestet Boston Naming Test (BNT). En patientgrupp bestående av 23 deltagare med förmodade låggradiga gliom (LGG) samt en referensgrupp med 103 deltagare genomförde en BNT-testning och svarstiden för varje bild mättes. LÄS MER
4. Konfrontationsbenämning av substantiv och verb hos svensktalande vuxna utan anomi
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiSammanfattning : Konfrontationsbenämning används ofta inom logopedi vid diagnostisering av neurogena kommunikationsstörningar för att bedöma benämningsförmågan. De bedömningsinstrument för vuxna som finns idag i Sverige består enbart av bilder föreställande substantiv. LÄS MER
5. Testning med Ordracets två versioner på elever i årskurs 7 och 9 : ett referensmaterial för bedömning av ordmobiliseringsförmåga
Magister-uppsats, Umeå universitet/LogopediSammanfattning : Bakgrund. Bedömningsmaterialet Ordracet är ett konfrontationsbenämningstest på tidsom används för att undersöka ordmobiliseringsförmåga. Testet består av 80 svartvita teck-ningar föreställande högfrekventa substantiv och används främst som del i dyslexibedöm-ning. LÄS MER