Sökning: "konfucianism"
Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade ordet konfucianism.
6. Först bugar vi, sedan krigar vi
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : När företag ska marknadsföra sig i ett land med en skild kultur kan det utvecklas till enkomplex process om de inte är bekanta och har förståelse för den andra kulturen. Sydkoreahar länge sammankopplats med Koreakriget och Nordkoreas maktspel och har betraktas iskuggan av dess historia. LÄS MER
7. Konfucianismen och synen på demokrati: Kulturella demokratiseringsprocesser i Öst- och Sydostasien
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Bakgrund: Ledare i Kina och Singapore har hävdat att deras konfucianska kultur gör demokrati olämpligt som styrelseskick. Forskare har visat att kultur kan påverka demokratiseringsprocesser, men är osäkra på konfucianismens effekt i Öst- och Sydostasien. LÄS MER
8. Först bugar vi, sedan krigar vi
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : När företag ska marknadsföra sig i ett land med en skild kultur kan det utvecklas till enkomplex process om de inte är bekanta och har förståelse för den andra kulturen. Sydkoreahar länge sammankopplats med Koreakriget och Nordkoreas maktspel och har betraktas iskuggan av dess historia. LÄS MER
9. Skilda världar? En kompatibilitetsanalys av konfucianism och liberalism
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
10. Lära för livet - Kunskap, pedagogik och lärande i Rinzai Roku, The Analects och Daodejing. English titel: Learning for Life – Knowledge, pedagogy and learning in Rinzai Roku, The Analects and Daodejing.
C-uppsats,Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med föreliggande uppsats är att analysera, beskriva och diskutera tre icke västerländska lärotraditioners –rinzaizenbuddhism, taoism och konfucianism – idéer kring kunskap och lärande utifrån en urkund inom varjetradition. De frågor som uppsatsen ämnar besvara är:Vilka idéer om utbildningens roll/syfte framträder?Vilka idéer om lärarens person och arbete framträder i källorna?Vilket kunskapsideal framträder i våra källor?Vilka pedagogiska slutsatser kan man dra av dessa?Skiljer de sig åt? Finns det förenande drag?De tre källor som analyseras är samtliga primärkällor. LÄS MER