Sökning: "konkret konst"

Visar resultat 6 - 10 av 24 uppsatser innehållade orden konkret konst.

  1. 6. Ett designbidrag till minskad rädsla för att falla : Forskning genom design

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Lottie Ekberg; [2021]
    Nyckelord :Product design; Universal design; UD; Emotional design; Fear of falling; SAFE; UCD; Produktdesign; Universell Design; Emotionell design; Fallolyckor; Rädsla för att falla; ACD;

    Sammanfattning : Med bakgrund av fallolyckor som ett betydande folkhälsoproblem, med personligt lidande och omfattande samhällskostnader som följd, undersökte studien produktdesigners möjligheter att skapa en tillgänglig och användbar produkt värd att använda, för personer över 65år, som känner rädsla för att falla (FHM, 2021). I en generell kommentar till FN:s mål för hållbar utveckling, uttrycks vikten av tillämpning av Universell Design (UD) i design av alla nya produkter (UN, 2013). LÄS MER

  2. 7. Anonymiserad kamratrespons : Årskurs 8 elevers upplevelser av anonymiserad kamratrespons inom ämnet teknik

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Hampus von Sparr; [2021]
    Nyckelord :Anonymiserad kamratrespons; kamratrespons;

    Sammanfattning : Anonymiserad kamratrespons är en del i den formativa bedömningen där elever har möjlighetatt fungera som resurs för varandra och på så vis hjälpa varandra att utvecklas. Dettautvecklingsarbete genomfördes i en klass i årskurs 8 i ett socioekonomiskt utsatt område. LÄS MER

  3. 8. Ansvar i förskolan : Förskollärares konstruktioner av ansvar i relation till undervisning och arbetslag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Jenni Jonasson; [2020]
    Nyckelord :Ansvar; arbetslag; förskollärare; undervisning; utbildning;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka hur förskollärare tillsammans konstruerar sitt ansvar i förskolan och då i relation till undervisning och arbetslag. Följande frågeställningar har varit utgångspunkten för studien: Vilka konstruktioner av ansvar uttrycker förskollärare kring undervisning? Vilka konstruktioner av ansvar i relation till arbetslaget ger förskollärare uttryck för? Studien har genomsyrats av ett socialkonstruktionistiskt perspektiv, där interaktion, socialt samspel, språk och kommunikation är grundläggande element för synen på hur kunskap konstrueras. LÄS MER

  4. 9. TALFÖRSTÅELSE & CUISENAIRESTAVAR : En fallstudie om ökad talförståelse med läromedlet Cuisenairestavar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Therese Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Abstrakt material; Cuisenairestavar; Konkret material; Matematisk kunskap; Talförståelse;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att öka vetskapen om läromedlet Cuisenairestavar i samband medtalförståelse. Frågeställningar som studien utgår ifrån är: Hur kan materialet Cuisenairestavaranvändas för att öka talförståelsen hos elever? Hur beskriver eleverna att de använderCuisenairestavar? Inom vilka matematiska områden/ teman kan materialet användas? Dennastudie har utgått ifrån kvalitativa fallstudier, bestående av två semistrukturerade intervjuer meddels en klasslärare i årskurs två och dels tre av dennes elever. LÄS MER

  5. 10. Konkret material i matematikundervisning : En enkätstudie om mellanstadielärares åsikter om att använda konkret material i sin undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Hanna Kristiansen; [2019]
    Nyckelord :Konkret matematik; laborativ matematik; matematikundervisning; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur verksamma undervisande lärare i grundskolans mellanår använde sig av konkret material i sin matematikundervisning samt vad dessa lärare ser för fördelar och nackdelar med att använda konkret material i sin undervisning. Undersökningens urval är behöriga undervisande lärare i årskurs 4–6 och bygger på en kvalitativ studie där enkäter med öppna frågor användes för att genomföra studien. LÄS MER