Sökning: "konkret nivå"
Visar resultat 1 - 5 av 143 uppsatser innehållade orden konkret nivå.
1. Konsten att förstå algebra : Hur matematiska representationer kan vara ett verktyg för att skapa förståelse hos elever
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : I en jämförelse med andra länder verkar det vara så att Sveriges elever presterar på en lägre nivå i matematik. Vidare finns det indikationer på att svenska elever har särskilt svårt för algebra. LÄS MER
2. "Om inget annat skaver, fungerar det" : En kvalitativ studie om lärares och flickor med autisms erfarenheter och upplevelser av läsförståelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Sammanfattning Flickor med autism är som elevgrupp underrepresenterade i forskning vilket gör att det finns ett behov av att synliggöra deras förutsättningar för att lyckas i skolarbetet. Vi har därför genomfört en kvalitativ studie där syftet var att få en fördjupad bild av hur lärare och flickor med autism upplever olika arbetssätt inom läsförståelse. LÄS MER
3. Upphovsrätt i den digitala musikmarknaden : Tillvägagångssätt vid dubbelskapande och ouppsåtlig efterbildning
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Musikbranschen har genomgått ett paradigmskifte på grund av digitaliseringen och möjligen behöver den optimeras för att vara bättre lämpad i den digitala musikmarknaden. Den här studiens målsättning har varit att ta reda på hur upphovsrättigheterna påverkats av denna förändring och fånga upp uppfattningar från yrkesaktiva i musikbranschen. LÄS MER
4. Att utveckla läsförståelsen genom samtal om texter : En intervjustudie om fyra lärares beskrivning av hur samtal om texter bidrar till läsförståelseutveckling i årskurs 4-6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att elevers läsförståelse kan utvecklas med hjälp av samtal om texter inom svenskämnet. Syftet uppfylls genom att följande frågeställningar besvaras: Hur använder sig lärare av samtal om texter i läsförståelseundervisningen? Hur beskriver lärare att samtal om texter kan påverka elevers läsförståelse? Intervjustudien har sin teoretiska utgångspunkt i den sociokulturella teorin om hur lärande sker i en social kontext samt i Vygotskijs teori om den proximala utvecklingszonen. LÄS MER
5. Hållbar utveckling i Bosnien och Hercegovinas gymnasieskolor : En uppsats om hur hållbar utveckling appliceras i Bosnien och Hercegovinas gymnasieskolor
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Denna uppsats tar utgångspunkt i Bosnien och Hercegovina (BiH) och undersöker hur hållbar utveckling undervisas i gymnasieskolor. Inom hållbar utveckling tillämpas även agenda 2030 och de 17 globala målen. LÄS MER