Sökning: "konkret nivå"

Visar resultat 1 - 5 av 143 uppsatser innehållade orden konkret nivå.

  1. 1. Konsten att förstå algebra : Hur matematiska representationer kan vara ett verktyg för att skapa förståelse hos elever

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Nilsson Oliver; [2024]
    Nyckelord :Matematik; algebra; gymnasiet; svårigheter och matematiska representationer;

    Sammanfattning : I en jämförelse med andra länder verkar det vara så att Sveriges elever presterar på en lägre nivå i matematik. Vidare finns det indikationer på att svenska elever har särskilt svårt för algebra. LÄS MER

  2. 2. "Om inget annat skaver, fungerar det" : En kvalitativ studie om lärares och flickor med autisms erfarenheter och upplevelser av läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Säfström; Ann-Catrin Enbacka; [2023]
    Nyckelord :specialpedagogik; relationellt perspektiv; flickor med autism; läsförståelse;

    Sammanfattning : Sammanfattning Flickor med autism är som elevgrupp underrepresenterade i forskning vilket gör att det finns ett behov av att synliggöra deras förutsättningar för att lyckas i skolarbetet. Vi har därför genomfört en kvalitativ studie där syftet var att få en fördjupad bild av hur lärare och flickor med autism upplever olika arbetssätt inom läsförståelse. LÄS MER

  3. 3. Upphovsrätt i den digitala musikmarknaden : Tillvägagångssätt vid dubbelskapande och ouppsåtlig efterbildning

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Simon Michael Weidersjö; [2023]
    Nyckelord :upphovsrätt; musikbranschen; digitalisering; plagiering; dubbelskapande; copyright; immaterialrätt; massproduktion; musikjuridik;

    Sammanfattning : Musikbranschen har genomgått ett paradigmskifte på grund av digitaliseringen och möjligen behöver den optimeras för att vara bättre lämpad i den digitala musikmarknaden. Den här studiens målsättning har varit att ta reda på hur upphovsrättigheterna påverkats av denna förändring och fånga upp uppfattningar från yrkesaktiva i musikbranschen. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla läsförståelsen genom samtal om texter : En intervjustudie om fyra lärares beskrivning av hur samtal om texter bidrar till läsförståelseutveckling i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :My Dahlqvist; [2023]
    Nyckelord :Reading comprehension development; text talks; reading comprehension; reading ability; reading education; Läsförståelseutveckling; samtal om texter; läsförståelse; läsförmåga; läsundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur lärare i årskurs 4-6 beskriver att elevers läsförståelse kan utvecklas med hjälp av samtal om texter inom svenskämnet. Syftet uppfylls genom att följande frågeställningar besvaras: Hur använder sig lärare av samtal om texter i läsförståelseundervisningen? Hur beskriver lärare att samtal om texter kan påverka elevers läsförståelse? Intervjustudien har sin teoretiska utgångspunkt i den sociokulturella teorin om hur lärande sker i en social kontext samt i Vygotskijs teori om den proximala utvecklingszonen. LÄS MER

  5. 5. Hållbar utveckling i Bosnien och Hercegovinas gymnasieskolor : En uppsats om hur hållbar utveckling appliceras i Bosnien och Hercegovinas gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Hana Suta; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar utgångspunkt i Bosnien och Hercegovina (BiH) och undersöker hur hållbar utveckling undervisas i gymnasieskolor. Inom hållbar utveckling tillämpas även agenda 2030 och de 17 globala målen. LÄS MER