Sökning: "konkret undervisningssituation"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden konkret undervisningssituation.

  1. 1. "Larvar har ju inga kläder på riktigt" : Antropomorfism för lärande av biologi i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Jansson; Emma Westman; [2023]
    Nyckelord :Anthropomorphism; bilogy; early childhood education; teaching; anthropomorphic childrens literature; Antropomorfism; biologi; förskola; undervisning; antropomorfisk barnlitteratur;

    Sammanfattning : Abstract The pupose of the study was to increase knowledge about how anthropomorphism can support preschool children´s learning about the developmentstages of the butterfly in a teaching situation with anthropomorphic children´s literature, investigative booktalk and concrete material. To answer the purpose, questions were needed that povided answers to what kind of learning that occurred in relation to the prior knowledge and how the children´s learning was characterized in their retelling. LÄS MER

  2. 2. Konkret material i sannolikhet och statistik : - En systematisk litteraturstudie om aktiviteter med konkret material i undervisning om sannolikhet och statistik i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Ida Jåfs; Magdalena Peter; [2018]
    Nyckelord :manipulatives; concrete materials; hands on; activities; probability; statistics; mathematics education; randomness; chance; risk; konkret material; aktiviteter; sannolikhet; statistik; matematikundervisning; slumpmässighet; chans; risk;

    Sammanfattning : Sannolikhet och statistik är ett ämne lärare har svårt att undervisa i. Dels för att ämnet är relativt nytt, dels för att lärare saknar fördjupade kunskaper inom området. Syftet med den här litteraturstudien är att bidra med kunskap om undervisningsaktiviteter i sannolikhet och statistik i grundskolan, år f-6, för lärare. LÄS MER

  3. 3. Högfungerande autism - en studie kring kommunikation och interaktion i klassrummet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Randi Kallesten; [2014-04-10]
    Nyckelord :autism; högfungerande autism; Asperger syndrom; kommunikation; interaktion;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att studera hur kommunikationen och interaktionen i klassrummet mellan elever med högfungerande autism eller Asperger syndrom, deras lärare och medelever gestaltar sig. Teori Sociokulturellt perspektiv Studien tar utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet, att man lär sig och utvecklas i samhandling och samspel med andra, samt i den kontexten man befinner sig i. LÄS MER

  4. 4. Konkret material i matematikundervisningen : fördelar och nackdelar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Eriksson; [2010]
    Nyckelord :konkret; praktiskt; matematik; volym; grundskolans tidiga åldrar;

    Sammanfattning : Undersökningen hade som syfte att studera för- och nackdelar med att arbeta med konkret material som förstärkning i matematikundervisningen. För att utforska detta utfördes dels lärarformulär för att se hur lärare såg på ämnet. Dels utfördes två olika typer av lektionspass, ett teoretiskt och ett praktiskt. LÄS MER

  5. 5. Jag gör så att blommorna blommar - en studie av elevers tankar om blomväxter

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Linda Johansson; Helén Sandberg; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vi har i denna uppsats undersökt om vilka tankar elever i skolår 2 har om blommans roll för växten, varför den doftar samt varför den har färg. Utöver detta undersökte vi även vilka vedertagna begrepp de använde gällande blomväxtens delar. Elevernas tankar kan sedan användas som utgångspunkt vid en undervisningssituation. LÄS MER