Sökning: "konkreta substantiv"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden konkreta substantiv.
1. Hur påverkas 8-åringars orddefinitioner av ordklass, bedömningsgrund och socioekonomisk status?
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Syfte: Orddefinitionsförmågan är en metaspråklig förmåga som börjar ta form vid sju års ålder. En definition beskriver ett ord med hjälp av andra ord. LÄS MER
2. Relationen mellan visualiseringsförmåga och återkallning av ord: Hur presterar hög- och lågvisualiserande individer vid återkallning av konkreta och abstrakta substantiv?
Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur nivå på visualiseringsförmåga korrelerar med återkallning av konkreta respektive abstrakta engelska substantiv. Forskningsfrågan utgick från dual-coding teorin som hävdar att konkreta ord som framkallar mentala bilder är enklare att återkalla än abstrakta ord som är svårare att visualisera, samt tidigare studier som har påvisat samband mellan visualisering och minnesförmåga. LÄS MER
3. ”Med hvita bälten om lifvet, röda ränder på benkläderna och kornblå Stanleyhattar med silfversnodder” : Visualitet kontra språklig konkretion i Allersreportage 1905‒2019
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna uppsats undersöker huruvida språklig konkretion i Allers 1905–2019 förändras över tid i takt med att de visuella inslagen ökar. Det studien syftar till är att utröna på vilket sätt visuella inslag och språklig konkretion i texten förändrats i förhållande till varandra. LÄS MER
4. "Språket" – substantiv eller inte? : Jämförande analys av två läromedel i grammatik för gymnasiet i Svenska och Svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Det finns skillnader i ämnena Svenska och Svenska som andraspråk (Skolverket, 2011). Ämnet Svenska som andraspråk, i jämförelse med Svenska, fokuserar mer på att bland annat utveckla elevernas ordförråd och språkliga variationer. LÄS MER
5. Att skriva om det man inte kan se : En studie om skrivandet hos punktskriftsläsande elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Studien omfattade 23 berättande texter från elever med blindhet i årskurs 6 och årskurs 9, hämtade från de nationella proven i svenska och svenska som andraspråk. I studien granskades texterna utifrån språkbruk, variation i ordanvändning och meningsbyggnad samt det beskrivande språk som fanns att finna i form av adjektiv och gestaltande beskrivningar. LÄS MER