Sökning: "konkretisering av mål"
Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden konkretisering av mål.
16. När bedömning görs för elevens lärande och inte för läraren : Bedömning för lärande inom matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare uppfattar bedömning i matematik och hur de tolkar begreppet bedömning för lärande. Vidare undersöks huruvida bedömning för lärande kan användas inom ämnet matematik på gymnasiet och hur detta påverkar elevers lärprocess. LÄS MER
17. "Multiplikationsklubben" : Ett matematikundervisningsprojekt i årskurs 2-4 för att automatisera multiplikationstabellen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, PedagogikSammanfattning : I uppsatsen redovisas en studie som gjorts om ett multiplikationsprojekt, som går under namnet Multiplikationsklubben, vilket genomförs av lärare på två skolor i Mellansverige. Projektet syftar till en större måluppfyllelse i matematik genom en bättre automatiserad multiplikationstabell hos eleverna i grundskolans tidiga år. LÄS MER
18. Balanced Scorecard - ett styrsystem även för ideella festivalarrangörer?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syfte: Att undersöka hur ideella festivalarrangörer leder och styr sin verksamhet och utifrån detta rekommendera ett modifierat Balanced Scorecard som bidrar till att förbättra konkretisering och operationalisering av övergripande visioner. Metod: Genom kvalitativ undersökning har primärdata samlats in främst via telefonintervjuer. LÄS MER
19. Vinstintresse som incitament för vården?
Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)Sammanfattning : Diskussionen om den svenska vården är ständigt aktuell, särskilt den som rör de tio till tolv procent som utgör privat verksamhet. De ekonomiska drivkrafter som finns i ett företag med vinstintresse kan anses vara oförenliga med vård av god kvalitet. LÄS MER
20. Språkets bruk och byggnad i svenskundervisningen : Lärares syn på realiseringen av ett centralt kursplanemål
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats undersöker lärares syn på hur det centrala kursplanemålet ”Eleven skall (…) kunna tillämpa grundläggande regler för språkets bruk och byggnad samt vara medveten om skillnader mellan talat och skrivet språk,” (SV1201) realiseras i undervisningen i svenska A på gymnasiet. Den undersöker också hur detta mål konkretiseras i skolors dokumenterade lokala tolkningar. LÄS MER