Sökning: "konkretisering matematik matematikdidaktik"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden konkretisering matematik matematikdidaktik.

  1. 1. Laborativ matematikundervisning ur ett lärarperspektiv.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Nina Dahlström; [2015]
    Nyckelord :Laborativ matematik;

    Sammanfattning : Syftet med mitt arbete var att ta reda på pedagogernas syn på laborativ matematik i undervisningen, om de såg en kunskapsutveckling hos eleverna när de arbetade laborativt samt om de såg några fördelar respektive nackdelar med att arbeta med en laborativ arbetsmetod. Resultaten i arbetet kommer ifrån tre intervjuade pedagoger. LÄS MER

  2. 2. Kan ett konkret arbetssätt inom matematiken förbättra elevers taluppfattning? : en studie av lärares syn på att arbeta konkret inom matematiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för teknik och miljö

    Författare :Kristin Johansson; [2012]
    Nyckelord :grundskola; matematikdidaktik; konkretisering; taluppfattning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärare ser på det konkreta arbetets betydelse för elevers taluppfattning i årskurs 1, samt att undersöka om det finns någon skillnad i elevernas taluppfattning i två klasser som arbetat olika mycket konkret inom matematiken den första tiden i grundskolan. Den metod som använts är kvalitativa intervjuer, samt en undersökning av elevers taluppfattning i två olika klasser. LÄS MER

  3. 3. Matematikverkstad eller inte, hur lär man sig bäst? : Lärares erfarenheter av laborativ matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Marie Svensk; [2009]
    Nyckelord :laborativ matematik; matematikverkstad; lärares erfarenheter; matematikdidaktik; matematiksvårigheter; måluppfyllelse;

    Sammanfattning : Forskning visar laborativt arbete i matematik ger en ökad förståelse och bättre resultat hos elever. Svenska elever sitter oftast ensamma och räknar i sina matematikböcker trots att forskningen visar att barn lär sig bättre genom samspel och kommunikation. Min studie utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER