Sökning: "konkurrens flygbranschen"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden konkurrens flygbranschen.

  1. 1. Traditionella flygbolagens konkurrensstrategier mot lågprisflygbolag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Tobias Bengtson; Jennifer Lundahl-Benedictsson; Sandra Peter; [2018]
    Nyckelord :Flygbranschen; Flygmarknad; Konkurrens; Konkurrensstrategier; Lågprisflygbolag; Service; Traditionella flygbolag;

    Sammanfattning : The study is based on explaining and giving a picture of strategies the traditional airlines use to compete with the low cost airlines. Since the deregulation in 1992 many low cost airlines have established themselves on Europe´s airline market and have taken over large parts of the market. LÄS MER

  2. 2. Effektivisering av försörjningskedja för flygplanscatering i norra Sverige : En fallstudie genomförd på Inflight Logistics AB

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Emil Sörberg; [2018]
    Nyckelord :Anläggningslokalisering; Försörjningskedja; Transporter; Logistik;

    Sammanfattning : Flygbranschen är en marknad där det idag raåder hård konkurrens. Detta betyder att flygbolag är mycket kostnadsmedvetna vilket i sin tur sätter stor press på alla parter inblandade i flygbolagens försörjningskedja - inte minst på flygcateringföretag. LÄS MER

  3. 3. Scheduling of luggage handling staff at Landvetter airport

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Sofia Persson Olsmyr; [2014]
    Nyckelord :Schemaläggning;

    Sammanfattning : Schemaläggning är en utmaning för de flesta företag och så även hos ground handling bolaget Aviator på Göteborg Landvetter Airport. Flygbranschen är en komplex bransch som påverkas av konjunkturer och efterfrågan. LÄS MER

  4. 4. Flygresenärers attityder till relationsmarknadsföring. : En kvantitativ studie som beskriver relationsbyggande aktiviteters relevans för flygresenären och som förklarar om flygresenärer tenderar att vara relationsinriktade.

    Magister-uppsats, Företagsekonomi

    Författare :Anton Andersson; Johnny Karlsson; [2013]
    Nyckelord :Relationer; relationsmarknadsföring; relationsbyggande aktiviteter; interaktion; relations- eller transaktionsinriktade flygresenärer; flygresenärers attityder.;

    Sammanfattning : Det råder hård konkurrens i flygbranschen på dagens marknad och det har blivit svårare att rekrytera nya kunder och således blivit allt viktigare för flygbolag att behålla existerande kunder. En effektiv relationshantering syftar till att skapa långsiktiga kundrelationer samt stimulera återköp och relationsmarknadsföring bör enligt majoriteten av marknadsföringsforskningen eftersträvas av företag. LÄS MER

  5. 5. Att tillhöra ett nätverk : Samarbete och dess effekter hos flygbolag inom Star Alliance

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Ingrid Eriksson; Lisette Wallman; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : En företagsform som diskuterats och blivit allt mer etablerad under de senaste decennierna är nätverk. En utveckling startade då alternativa företagsstrukturer förändrades från en hierarkiskt uppbyggd organisationsstuktur till en mer decentraliserad sådan. LÄS MER