Sökning: "konkurrens lidl"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden konkurrens lidl.

  1. 1. Val av livsmedelsbutik : En studie om faktorer som påverkar valet av livsmedelsbutik hos studenter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Emma Edfeldt; Therese Sundberg; [2014]
    Nyckelord :Val av livsmedelsbutik; konsumentbeteende; faktorer;

    Sammanfattning : Livsmedelsindustrin är en av de största industrierna i Sverige och konsumtionen av livsmedel har under en längre tid kontinuerligt ökat. Under en tioårsperiod från 2002- 2012 har konsumtionsvolymen av varor och tjänster ökat med 25 % där livsmedel utgör den tredje största konsumtionsutgiften inom hushållen. LÄS MER

  2. 2. Vad har du på din inköpslista? : En analys och utvärdering av samhällsansvarets betydelse inom livsmedelsbranschen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Joakim Goding; Mona Moussavi; [2009]
    Nyckelord :Livsmedelsbranschen; strategival; samhällsansvar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Bakgrunden tar upp att konsumenternas konsumtionsbeteende har förändrats och att det har blivit ett starkare tryck från omgivningen att företagen måste ta sitt samhällsansvar. Sett till den ökade konkurrens inom livsmedelsbranschen kan samhällsansvar vara ett sätt för livsmedelskedjorna att skapa ett mervärde åt sina kunder. LÄS MER

  3. 3. Konkurrensen i dagligvaruhandeln. En studie av konkurrens på en lokal marknad vid nyetablering av en lågpriskedja.

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Zenja Stanic; [2004]
    Nyckelord :Dagligvaruhandel; konkurrens; konkurrensfördelar.;

    Sammanfattning : Vid prismätning av varukorg har det framkommit att prisnivå mellan de olika butikerna betydligt skiljer åt, mellan 17 – 47 % lägre genomsnittspris för varukorgen på Lidl än hos de andra dagligvaruhandlarna. Då konkurrenternas priser är en av de faktorer som påverkar prissättningen är det rimligt att tro att en nyetablering av en lågpriskedja på den lokala marknaden ökar prispressen och därmed får en priseffekt på hela marknaden speciellt när priserna så mycket skiljer åt som min prisunderökning visat. LÄS MER