Sökning: "konkurrens marknad"

Visar resultat 1 - 5 av 348 uppsatser innehållade orden konkurrens marknad.

  1. 1. När är data en nödvändig nyttighet? - En analys av skyldigheten att dela data i det digitala ekosystemet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Rezan Waissi; [2024]
    Nyckelord :Data; datadrivna affärsmodeller; konkurrens; innovation; dataanalys; digitala marknader; uppkopplade produkter; nödvändiga nyttigheter; infrastruktur.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen har påverkat hur vi interagerar och bidragit till betydande framsteg. Samtidigt har den medfört utmaningar i form av bristande differentiering på den inre marknaden till följd av varierande datainnehav bland aktörer. LÄS MER

  2. 2. Comparative Analysis of Factors Contributing to Solar Energy Business Success and Failure in the United States and the European Union : European Market Study and Possible Opportunities for solar Energy as a Service in Europe

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Daniel Mesa Casellas; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This report shows a comprehensive analysis of the comparison of the energy-as-a-service market in Europe and the United States. The objective of this project was to evaluate the profitability and feasibility of implementing a successful energy-as-a-service business model in Europe. LÄS MER

  3. 3. Hjälpmedelslogistikens möjligheter: en stagnerad marknad med stor potential

    Master-uppsats, Lunds universitet/Produktionsekonomi

    Författare :Marcus Oknelid; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; Sustainable Development Goals SDG ; MDR; Industry 4.0; Closed loop supply chain; Blockchain.; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Abstract Title: The possibilities of healthcare logistics, a stagnated market with great potential Author: Marcus Oknelid Supervisors: Bertil Nilsson, division of industrial management, The faculty of engineering at Lund University. Lars Eiring, CEO, Myloc AB Examiner: Johan Marklund, division of industrial management, The faculty of engineering at Lund University. LÄS MER

  4. 4. Framgångsfaktorer för värdeskapande kundupplevelser i förköpsstadiet, med särskilt fokus på hållbarhetsaspekter, ur ett relationsperspektiv mellan en e-handlare och individuella konsumenter : En fallstudie inom deVal Sweden AB

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Amanda Peterson; [2023]
    Nyckelord :Analysmodell; förköpsfasen; hållbar konsumtion; kundupplevelse; värdeskapande; e-handel; B2C;

    Sammanfattning : E-handeln har medfört nya möjligheter för både konsumenter och e-handlare med dess tillgänglighet och breda marknad. Med en bred marknad, vilket inom e-handeln kan bli världsvid, tillkommer en hård konkurrens för e-handlare. Den hårda konkurrensen i kombination med den nuvarande inflationen utmanar e-handlare i en tuff tid. LÄS MER

  5. 5. Relationen mellan traditionella storbanker och fintechföretag : Konkurrens eller samarbete?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Angelica Svensson; Fredrika Årzén; [2023]
    Nyckelord :Competition; Collaboration; Co-opetition; Paradoxical strategic process; Lending; Traditional commercial banks; Fintech companies; Konkurrens; Samarbete; Co-opetition; Paradoxal strategisk process; Kreditgivning; Traditionella storbanker; Fintechföretag;

    Sammanfattning : Titel: Relationen mellan traditionella storbanker och fintechföretag - Konkurrens eller samarbete? Ämne: Självständigt uppsatsarbete inom företagsekonomi, 30 hp Författare: Angelica Svensson & Fredrika Årzén Forskningsfråga: Hur ser relationen ut mellan traditionella storbanker och fintechföretag inom kreditgivning till företag? Syfte: Studiens syfte är att beskriva relationen mellan traditionella storbanker och fintechföretag på kreditgivningsmarknaden för företag i Sverige idag. Vidare ska studien analysera och skapa en förståelse för den här relationen, samt utveckla teoretiska begrepp avseende konkurrens och samarbete. LÄS MER