Sökning: "konkurrens nationalekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden konkurrens nationalekonomi.

  1. 1. Svensk dagligvaruhandel: En het potatis : En marknadsanalys av svensk dagligvaruhandel med huvudsakligt fokus på konkurrens och strategival.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Felix Steinauer; Louise Strömlid; [2023]
    Nyckelord :grocery retail sector; market analysis; SCP model; competition; corporate strategy; oligopoly; welfare; dagligvaruhandel; marknadsanalys; SCP-modellen; konkurrens; företagsstrategi; oligopol; välfärd;

    Sammanfattning : This thesis aims to conduct a market analysis of the Swedish grocery retail market, with a primary focus on the current market competition and strategic choices. The market analysis is done in order to investigate whether insufficient competition is a contributing factor to the high food prices today. LÄS MER

  2. 2. Som ett paket på posten : En analys av marknaden för paketleveranser till privatpersoner

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Erica Hägglund; Anna Wikström; [2023]
    Nyckelord :B2C; Competition; Consumer choice; E-commerce; Parcel deliveries; Price survey; SCP model; B2C; e-handel; konkurrens; paketleverans; prisundersökning; SCP-modellen; valfrihet;

    Sammanfattning : Den svenska marknaden för paketleveranser är en marknad i ständig expansion. Med e-handelns tillväxt har antalet varor som skickas från företag till privatpersoner ökat explosionsartat de senaste åren, samtidigt som konsumenternas preferenser ändrats. LÄS MER

  3. 3. Egna märkesvaror och e-handel inom dagligvarumarknaden : Förbättring eller försämring av konkurrensen när egna märkesvaror och e-handel tar marknadsandelar?

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Jakob Ödborn Jönsson; Edvin Dahl; [2023]
    Nyckelord :The grocery market; own-brand goods; e-commerce; Dagligvarumarknaden; egna märkesvaror; EMV; e-handel;

    Sammanfattning : Den svenska dagligvarumarknaden kännetecknas av en oligopolmarknad med hög marknadskoncentration. Marknaden domineras av tre aktörer som tillsammans utgör 90% av dagligvarumarknaden. Detta medför att kritik riktats mot dagligvarumarknaden när priserna stigit med mer än 20% i jämförelse med den generella prisökningen på 10%. LÄS MER

  4. 4. Turbulenta tider : En marknadsanalys av den europeiska flygbranschens prestation efter lågprisbolagens etablering

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Ludvig Klingsäter; Samuel Elm; [2022]
    Nyckelord :Traditionella flygbolag; lågprisbolag; konkurrens; vinstmarginal; effektivitet; välfärd; avreglering;

    Sammanfattning : Authors: Ludvig Klingsäter and Samuel Elm Supervisor: Professor Hans Sjögren Background: The aviation industry was for a long time a heavily regulated market with characteristics of duopoly where states owned and managed the airlines traffic. After the 1990´s deregulation and liberalization of the aviation industry, new airlines emerged with new strategies. LÄS MER

  5. 5. Does competition in the EU banking market lead to lower interest margins? : A panel data analysis on how market competition affects banks interest margin across EU countries

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Nationalekonomi

    Författare :Daniel Henriksson; Anna Ottosson; [2021]
    Nyckelord :Bank; Interest margin; Market concentration; European Union; Bank; Räntemarginal; Marknadskoncentration; Europeiska unionen;

    Sammanfattning : This study analyses the bank market competition and bank interest margins in the European Union member countries banking sector during the period 2007–2019, using panel data analysis and aggregated data for each country ́s banking sector. Our starting point is the theory about market structure and two structural indexes are used as proxies of the degree of market competition. LÄS MER