Sökning: "konkurrens om arbetskraft"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden konkurrens om arbetskraft.

  1. 1. CRM : En kvalitativ undersökning om hur tjänsteföretag med högengagemangsprodukter bedömer konsekvenser av implementering av CRM

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Natnael Koreri; Rimon Mansouri; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : With the digitalization and the technological innovations that have paved the way for new participants to establish themselves in the market, there has been high competition inmarkets. This has led to an increased customer awareness among companies that now increasingly value long-term relationships. LÄS MER

  2. 2. Tech-rekryterares och tech-talangers relation på en överhettad marknad : En kvalitativ studie om lärande-, socialisations- och karriärsprocesser vid rekrytering

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Fanni Jokilahti Orestav; [2022]
    Nyckelord :Recruitment; tech; talents; learning processes; socialization; dilemmas; career processes; Rekrytering; tech; talanger; lärandeprocesser; socialisation; dilemma; karriärsprocess;

    Sammanfattning : Bristen på arbetskraft inom tech-branschen skapar en konkurrens bland tech- rekryterare om tech-talanger. Tech-rekrytering skiljer sig ofta från mer traditionella rekryteringsprodecurer. Istället för ett arbetssätt där den sökande själv skickar in ansökan behöver tech-rekryterare använda uppsökande metoder. LÄS MER

  3. 3. Är Sverige på väg mot en dubbel arbetsmarknad? : En kvantitativ studie om flexibilitet i arbetsmarknaden och arbetsmässiga konsekvenser av atypiska anställningar.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Isabelle Munier; [2022]
    Nyckelord :numerär flexibilitet; atypiska anställningar; arbetstillfredsställelse; Dual Labour Market Theory; dualism; segmentering; prekära anställningar;

    Sammanfattning : Hårdnande konkurrens i en globaliserad och teknologidriven arbetsmarknad föranleder ökade krav på flexibla affärsmodeller för allt fler arbetsgivare. Atypisk arbetskraft används som en reserv för att möta marknadens fluktuerande behov och som en buffert för fast anställda vilket förklaras ge upphov till ojämlika arbetsförhållanden och segmentering av arbetskraften i ”insiders” och ”outsiders”. LÄS MER

  4. 4. Medarbetarskap inom dagligvaruhandel : Hur icke-finansiella belöningar kan inverka på medarbetarskapet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

    Författare :Isabell Petrusson; Emma Obberson; [2021]
    Nyckelord :Empowerment; employeeship; non-financial reward systems; engagement; grocery shopping; grocery stores; Medarbetarskap; icke-finansiella belöningssystem; engagemang; dagligvaruhandel; livsmedelsbutiker;

    Sammanfattning : Idag finns det en stor konkurrens mellan butiker inom dagligvaruhandel, varav ledningen är i ett stort behov av sin arbetskraft. Medarbetarskap är ett begrepp som belyser medarbetarnas engagemang och ansvarstagande på arbetsplatsen. LÄS MER

  5. 5. Den avgörande utsidan : En kvalitativ studie om hur organisationer inom byggbranschen kan arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Hanna Levander; Marianne Lindberg; [2020]
    Nyckelord :employer branding; motivation; values; work environment;

    Sammanfattning : Att vara en attraktiv arbetsgivare har blivit allt mer viktigt, om inte avgörande, inom branscher där det råder konkurrens om arbetskraft. Dock är innebörden och arbetet med att vara en attraktiv arbetsgivare komplext eftersom det är individuellt vad som uppfattas attraktivt. LÄS MER