Sökning: "konkurrensbaserad prissättning"
Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden konkurrensbaserad prissättning.
1. The Influence of Pricing Strategy on the Growth of SMEs : A Case Study in Liberia
Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälleSammanfattning : Small and Medium Enterprises (SMEs) play a crucial role in the economic development of any nation. However, due to various challenges, including government policies, cost of production, competition, and market demand, SMEs often struggle to survive and grow. Pricing strategy is one of the critical factors determining SMEs' success. LÄS MER
2. Affärsrelationens påverkan inom Business-to-Business : En studie avsedd att undersöka hur prissättningsstrategier i B2B-kontexten influeras av affärsrelationer
Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskapSammanfattning : Affärsrelationer har kommit att bli allt viktigare för företag de senaste åren, speciellt de som har som mål att bilda relationer med ett företag som kund. Affärsrelationen kan påverka många beståndsdelar inom parternas verksamhet. LÄS MER
3. Prissättning av läkemedel : En kvalitativ intervjustudie om hur läkemedelsföretag resonerar vid prissättning av läkemedel och vilka prissättningsstrategier som används
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)Sammanfattning : Bakgrund och problem: Läkemedelsbranschen är en bransch som präglas av såväl höga framtagningskostnader som en påtagligt lång utvecklingsfas av läkemedel. Branschen står vidare inför en rad krav och regleringar från myndigheter som bland annat ger upphov till ett komplext prissättningssystem. LÄS MER
4. Dynamisk prissättning inom tågbranschen : Inträdesbarriärers påverkan på prissättning
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Den svenska tågmarknaden är idag avreglerad från att tidigare ha varit monopoliserad av Statens Järnvägar (SJ). Många företag inom tågbranschen använder, precis som inom flyg- och hotellindustrin, sig av dynamisk prissättning. LÄS MER
5. The Right Price - At What Cost? : A Multi-industry Approach in the Context of Technological Advancement
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : The business climate is undergoing a transformation and managers are faced with several challenges, not the least of which is related to pricing strategy. With an increased transparency in the market as well as anincreased competitive pressure, and with more sophisticated and well-informed consumers, retail businesses find it hard to navigate the pricing jungle. LÄS MER