Sökning: "konkurrensfördelar definition"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden konkurrensfördelar definition.

  1. 1. Skapandet och nyttjandet av hållbarhetsmarknadsföring bland svenska outdoorföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sarah Nyström; Ida Jansson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; CSR; Marketing; Greenwashing; Hållbarhet; CSR; Marknadsföring; Greenwashing.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fenomenet greenwashing har skapat en misstro hos konsumenterna, och som kommit att påverka konsumtionen av miljövänliga produkter negativt. Samtidigt som det råder ett ökat tryck på företagen att agera ansvarstagande och hållbart, är risken överhängande att de anklagas för att nyttja missvisande kommunikation eller exponera ogrundade påståenden om företagets hållbarhetsarbete. LÄS MER

  2. 2. "Vem ska ansvara för det här?" - En internkomparativ uppsats om värdekedjor i EU-rätten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Annie Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :förmögenhetsrätt; EU-rätt; komparativ rätt; värdekedja; hållbarhet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Inom ekonomin har begreppet värdekedja funnits sedan 1985 då det myntades av Michael E. Porter, professor vid Harvard Business School. LÄS MER

  3. 3. Konkurrensfördelar inom industri 4.0: är hållbarhet hållbart? : En kvalitativ fallstudie för att förstå om företags önskade värde och kunders upplevda värde sammanlänkar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Oliver Andersson; Malte Hallgren; [2023]
    Nyckelord :konkurrensfördel; industri 4.0; hållbarhet; värde;

    Sammanfattning : Titel: Konkurrensfördelar inom industri 4.0: är hållbarhet hållbart? - En kvalitativ fallstudie  för att förstå om företags önskade värde och kunders upplevda värde sammanlänkar.  Författare: Oliver Andersson & Malte Hallgren  Handledare: Jean-Charles Languilaire  Bakgrund: Industri 4. LÄS MER

  4. 4. Utvecklingsmöjligheter inom ledarskapet : En kvalitativ studie som undersöker en ledare genom tre-dimensionsmodellen och en 360-graders utvärdering för att skapa förutsättningar för utveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Jesper Emanuelsson; Theodor Lidén; Karl Pontén; [2023]
    Nyckelord :Development; leadership; the 360-degree model; the three-dimensional model; situational leadership; relationship-oriented leadership; task-oriented leadership; change- and development-oriented leadership; Utveckling; ledarskap; 360-gradersmodellen; tre-dimensionsmodellen; situationsanpassat ledarskap; relationsorienterat ledarskap; uppgiftsorienterat ledarskap; förändrings- och utvecklingsorienterat ledarskap;

    Sammanfattning : Bakgrund Bakgrunden till arbetet grundar sig i att ledarskap är ett komplext ämne som kan definieras på flera olika sätt. I det här arbetet bryter vi ner definitionen av ledarskap och utgår från tre ledarskapsstilar. LÄS MER

  5. 5. IMMATERIELLA TILLGÅNGAR OCH KOSTNADEN FÖR SKULDER : En empirisk analys av börsnoterade företag i Norden

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Corentin Arnou; Marcus Hammarstedt; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens kunskapsbaserade ekonomier har investeringar i immateriella tillgångar blivit alltmerviktiga för företag. Konkurrensfördelar och vallgravar skapas numera till stor del av blandannat företags patent, varumärke, värdekedja och humankapital. LÄS MER