Avancerad sökning

Visar resultat 6 - 10 av 824 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 6. Platsmarknadsföring på lokal nivå : En fallstudie av kommunerna i Värmland

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Julia Stadler; [2023]
    Nyckelord :place marketing; strategies; cooperation; unique selling points; USP; platsmarknadsföring; strategier; samverkan; unika konkurrensfördelar; USP;

    Sammanfattning : Konkurrensen mellan platser blir allt hårdare, därigenom har platsmarknadsföring fått en central roll. Det finns många strategier för platsmarknadsföring, denna studie antar ett kritiskt förhållningssätt till strategiers universella tillämplighet och argumenterar för att strategier måste anpassas till lokala förhållanden och en samhällskontext. LÄS MER

  2. 7. Skapandet och nyttjandet av hållbarhetsmarknadsföring bland svenska outdoorföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sarah Nyström; Ida Jansson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; CSR; Marketing; Greenwashing; Hållbarhet; CSR; Marknadsföring; Greenwashing.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fenomenet greenwashing har skapat en misstro hos konsumenterna, och som kommit att påverka konsumtionen av miljövänliga produkter negativt. Samtidigt som det råder ett ökat tryck på företagen att agera ansvarstagande och hållbart, är risken överhängande att de anklagas för att nyttja missvisande kommunikation eller exponera ogrundade påståenden om företagets hållbarhetsarbete. LÄS MER

  3. 8. Adoption of the Digital Product Passport : A qualitative study within SMEs in the Swedish furniture sector

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Kalle Gunnarsson; Niels Mignot; [2023]
    Nyckelord :Digital Product Passport; DPP; Traceability; Furniture Industry; Sustainability; Blockchain Technology; Digitalt Produktpass; DPP; Spårbarhet; Möbelindustrin; Hållbarhet; Blockkedjeteknik;

    Sammanfattning : In the last decade, the European Union has looked to become more sustainable toreach the global environmental goals. With The European Green deal, a transition towards a circular economy has been set in place. LÄS MER

  4. 9. "Vem ska ansvara för det här?" - En internkomparativ uppsats om värdekedjor i EU-rätten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Annie Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :förmögenhetsrätt; EU-rätt; komparativ rätt; värdekedja; hållbarhet; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Inom ekonomin har begreppet värdekedja funnits sedan 1985 då det myntades av Michael E. Porter, professor vid Harvard Business School. LÄS MER

  5. 10. Lojalitets inverkan på anställdas vilja att stanna : En enkätstudie som undersöker hur påverkansfaktorerna lön och andra motivationsfaktorer, samhörighet, lojalitet, kompetensförsörjning och arbetets utformning, inverkar på anställdas vilja att stanna i sin anställning, inom privat och offentlig sektor.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Elin Stolt; Hilda Färdig; [2023]
    Nyckelord :Employee retention; voluntary turnover; private sector; public sector; motivation; job satisfaction; Bibehållande av personal; frivillig uppsägning; privat sektor; offentlig sektor; motivation; arbetstillfredsställelse;

    Sammanfattning : Den globala tekniska utvecklingen och framväxten av kunskapssamhället har bidragit till att kunskap och mänskliga färdigheter fått en central betydelse för organisationers framgång. Idag anses anställda därmed som en viktig och central del för att höja den organisatoriska prestationen och för att behålla konkurrensfördelar på arbetsmarknaden. LÄS MER