Sökning: "konkurrensmedel påverkan"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden konkurrensmedel påverkan.

  1. 1. Institutionalisering av CSR : Corporate Social Responsibility – en vedertagen praktik

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Marcus Källgren; Tina Tohidi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Corporate social responsibility (CSR) är en praktik som trots sin frivilliga innebörd blivit ett välförankrat element i organisationer och den verksamhet de bedriver. Mot bakgrund av detta syftar denna uppsats att utifrån ett nyinstitutionellt perspektiv undersöka de kontextuella sammanhang och villkor som ligger till grund för att CSR idag betraktas som ett vedertaget instrument inom företagsstyrning. LÄS MER

  2. 2. Att lyckas på landsbygden : Marknadsvillkor och marknadsföringsbeslut i dagligvarubutiker

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Jenny Ivarsson; Pauline Ljungquist; [2019]
    Nyckelord :competition; marketing mix; performance; retail grocery store; countryside; rural area; inshopping; outshopping; konkurrens; marknadsmix; ekonomisk prestation; dagligvaruhandel; landsbygd; inshopping; outshopping;

    Sammanfattning : Förändrade marknadsvillkor för landsbygden med minskande befolkningsmängd och ökande konkurrens från fysiska och digitala aktörer har lett till att var femte dagligvarubutik på den tätortsnära landsbygden har försvunnit det senaste decenniet. För att möta förändringen ställs det högre krav på butikernas marknadsföring för att nå lönsamhet. LÄS MER

  3. 3. En bokhandel i förändring : En studie av utvecklingen inom bokbranschen med fokus på sensoriska stimuli och stödtjänster

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Matilda Hedberg; Ellinor Tagesson; [2016]
    Nyckelord :Servicescape; retail; support services; bookstore; development; multi-sensory; sensory marketing; expansion of activities; Servicelandskap; detaljhandel; stödtjänster; bokhandel; utveckling; multisensorik; sinnesmarknadsföring; breddning av verksamhet;

    Sammanfattning : Frågeställning: Vilken utveckling av Akademibokhandelns fysiska butiker kan förstärka konkurrenskraften? Syfte: Uppsatsens syfte är att utreda och analysera vilka olika konkurrensmedel som kan ha relevans för Akademibokhandelns framtid, liksom möjlig utveckling av stödtjänster och potentiell breddning av verksamheten. Vidare är avsikten att klargöra hur tillämpning av sensoriska stimuli i Akademibokhandelns servicelandskap kan få betydelse för kunderna samt hur design och uppbyggnad av servicelandskapen kan stärka verksamheten. LÄS MER

  4. 4. Vi kan skapa nya saker hela tiden, men vi kan inte skapa en ny värld utan förändring. : En studie om Corporate Social Responsibility inom e-handeln.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Amanda Dahlberg; Madeleine Stenman; [2014]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Commitment; Environmental responsibility; Social Responsibility; Communication; Branding; Image; Positioning; Credibility; E-commerce; Corporate Social Responsibility; Engagemang; Miljömässigt ansvar; Socialt ansvar; Kommunikation; Varumärke; Image; Positionering; Trovärdighet; E- handel;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att få en djupare förståelse för arbetet med Corporate Social Responsibility (CSR) inom e-handeln genom att analysera: Det engagemang som finns för CSR och det ansvar som tas av företag inom e-handeln. Hur kommunikation av CSR används av företagen för att positionera sig och stärka sin image. LÄS MER

  5. 5. Har det hänt något sedan förslagslådan? : En studie av hur tjänsteföretag tar tillvara på medarbetarnas idéer

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomi

    Författare :Andreas Ekdahl; Jonas Sandell; [2013]
    Nyckelord :Medarbetaridéer; förslagssystem; idésystem; medarbetarförslag; idéer;

    Sammanfattning : Alla företag måste ständigt utvecklas för att vara konkurrenskraftiga och ett viktigt konkurrensmedel är företagens tjänster. De senaste tio åren har mycket forskning fokuserat på hur kunden kan involveras i tjänsteutvecklingen. LÄS MER