Sökning: "konkurrensstrategi"

Visar resultat 16 - 20 av 64 uppsatser innehållade ordet konkurrensstrategi.

  1. 16. Simulation based product development and competitiveness : How does a simulation based product development affect a company’s overall future competitiveness?

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Frida Bergström; Marika Björkvall; [2015]
    Nyckelord :Simulation based product development; product development; competitiveness; QFD; quality function deployment; strategies; Scania; process evaluation; SBPD components;

    Sammanfattning : The gradually increasing competition that occurs in mature markets, pushes the companies to consider new ways of competing. The more mature the market becomes the higher level of competitive fulfillment and edge is needed. E.g. LÄS MER

  2. 17. Locating outsourced and offshored production based on supply chain strategy: Findings from Swedish fashion/trend apparel companies

    M1-uppsats, Lunds universitet/Teknisk logistik

    Författare :Daniel Persson; Emma Mählkvist; [2014]
    Nyckelord :Klädindustrin; supply chain-strategi; produktkategorier; faktorer vid lokalisering; lågkostnadsländer; outsourcing; offshoring; Fashion apparel industry; supply chain strategy; product categories; localization factors; low cost countries; outsourcing: offshoring; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Bakgrund: En stor utmaning inom klädindustrin är att kombinera produkters korta livscykler med de komplexa försörjningskedjornas långa ledtider. Följaktligen finns det ett antal supply chain-strategier som hanterar utmaningen olika: kostnadseffektiva, responsiva och resultatdrivna som fokuserar på ett större antal aspekter. LÄS MER

  3. 18. Expansion, strategi och kunskap : En studie av svenska tillverkande företags lokala expansion i USA.

    Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

    Författare :Tobias Pehrsson; Daniel Svanberg; [2013]
    Nyckelord :Utland; Expansion; strategi; konkurrensstrategi; kunskap; marknadskunskap;

    Sammanfattning : För ett tillverkande företag som har etablerat en verksamhet på en utländsk marknad kan en expansion på marknaden vara ett realistiskt alternativ. Den lokale ledaren har stor betydelse för att genomföra en sådan ambition. Men expansion på en utländsk marknad försvåras ofta av olika konkurrenshinder. LÄS MER

  4. 19. Hur kommunicerar Ellos sitt CSR-arbete till konsumenterna och hur påverkar det deras varumärkesimage?

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :JESSICA SELLING HAFSTAD; SANNA JOHANSSON; [2013]
    Nyckelord :CSR; image; kommunikation; konkurrensstrategi; varumärkesimage; förväntningar; attityd;

    Sammanfattning : CSR, Corporate social responsibility, är ett begrepp som syftar till att företag ska ta sitt sociala ansvar. Det finns ett flertal olika definitioner av begreppet men gemensamt handlar det om att företagen ska att ta ansvar för den påverkan på samhälle och miljö den egna produktionen bidrar med. LÄS MER

  5. 20. Jakten på den oslipade Diamanten : En studie om hur svenska SMF anpassar sig till de marknadsförhållanden som råder på Afrikas Bottom-of-the-Pyramid

    Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Johannes Göransson; Anton Larsson-Hytte; [2013]
    Nyckelord :Bottom-of-the-Pyramid BOP ; Afrika; Små- medelstora företag SMF ; anpassning; affärsrelationer; marknadsförhållanden; konkurrens; samarbete; innovation; flexibilitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur svenska små- och medelstora företag anpassar sig till de marknadsförhållanden som råder inom Afrikas Bottom-of-the- Pyramid. Studien har följt en kvalitativ forskningsmetod samt tillämpat fallstudie som forskningsstrategi. LÄS MER