Sökning: "konkurrensstrategi"
Visar resultat 16 - 20 av 64 uppsatser innehållade ordet konkurrensstrategi.
16. Simulation based product development and competitiveness : How does a simulation based product development affect a company’s overall future competitiveness?
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : The gradually increasing competition that occurs in mature markets, pushes the companies to consider new ways of competing. The more mature the market becomes the higher level of competitive fulfillment and edge is needed. E.g. LÄS MER
17. Locating outsourced and offshored production based on supply chain strategy: Findings from Swedish fashion/trend apparel companies
M1-uppsats, Lunds universitet/Teknisk logistikSammanfattning : Bakgrund: En stor utmaning inom klädindustrin är att kombinera produkters korta livscykler med de komplexa försörjningskedjornas långa ledtider. Följaktligen finns det ett antal supply chain-strategier som hanterar utmaningen olika: kostnadseffektiva, responsiva och resultatdrivna som fokuserar på ett större antal aspekter. LÄS MER
18. Expansion, strategi och kunskap : En studie av svenska tillverkande företags lokala expansion i USA.
Kandidat-uppsats, Sektionen för ekonomi och teknik (SET)Sammanfattning : För ett tillverkande företag som har etablerat en verksamhet på en utländsk marknad kan en expansion på marknaden vara ett realistiskt alternativ. Den lokale ledaren har stor betydelse för att genomföra en sådan ambition. Men expansion på en utländsk marknad försvåras ofta av olika konkurrenshinder. LÄS MER
19. Hur kommunicerar Ellos sitt CSR-arbete till konsumenterna och hur påverkar det deras varumärkesimage?
M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen TextilhögskolanSammanfattning : CSR, Corporate social responsibility, är ett begrepp som syftar till att företag ska ta sitt sociala ansvar. Det finns ett flertal olika definitioner av begreppet men gemensamt handlar det om att företagen ska att ta ansvar för den påverkan på samhälle och miljö den egna produktionen bidrar med. LÄS MER
20. Jakten på den oslipade Diamanten : En studie om hur svenska SMF anpassar sig till de marknadsförhållanden som råder på Afrikas Bottom-of-the-Pyramid
Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur svenska små- och medelstora företag anpassar sig till de marknadsförhållanden som råder inom Afrikas Bottom-of-the- Pyramid. Studien har följt en kvalitativ forskningsmetod samt tillämpat fallstudie som forskningsstrategi. LÄS MER