Sökning: "konkurrenter apotek"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden konkurrenter apotek.

  1. 1. Väljer du med Hjärtat eller Kronan? : Varumärkesupplevelser på den homogena apoteksmarknaden.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Joel Sandberg; Lotta Sundqvist; [2017]
    Nyckelord :marknadsföring; varumärken; varumärkesupplevelse; apotek;

    Sammanfattning : Varumärkena på den svenska apoteksmarknaden har fortfarande problem att differentiera sig från varandra åtta år efter avregleringen. Detta är ett fenomen som många aktörer på homogena marknader stöter på. LÄS MER

  2. 2. Varumärkesdifferentiering på homogena marknader : En studie om konsumenter kan urskilja de homogena apoteksföretagen.

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Johanna Borg; Linda Engert; [2017]
    Nyckelord :Homogena marknader; Brand Equity; Customer-based Brand Equity; Apotek; Apoteksmarknaden och Varumärkesdifferentiering.;

    Sammanfattning : Konkurrensen bland företag har blivit allt hårdare och det har således blivit svårare för företag att utmärka sig gentemot konkurrenter. Företag måste därför differentiera sig för att bli ihåg komna av konsumenterna, och de företag som erbjuder identiska produkter och tjänster måste arbeta än mer intensivt för att utmärka sig. LÄS MER

  3. 3. Avregleringen av Apoteksmarknaden : -En studie av hur mindre apoteks kostnader och marginalerna har förändrats under perioden 2010-2012

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Amalia Sandelin; [2014]
    Nyckelord :Apoteksmarknaden; Kostnader; Nyckeltal;

    Sammanfattning : Sammanfattning Avregleringen av Apoteksmarknaden: - En studie av   hur mindre apoteks kostnader och marginaler har förändrats under perioden   2010-2012 Datum: 26   augusti 2014 Nivå: Kandidatuppsats   i företagsekonomi, 15 ECTS Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, EST,   Mälardalens Högskola Författaren: Amalia   Sandelin.  22 maj 1991 Titel: Avregleringen av Apoteksmarknaden: - En studie av   hur mindre apoteks kostnader och marginaler har förändrats under perioden   2010-2012 Handledare: Ulla   Petterson Nyckelord: Apoteksmarknaden,   Kostnader och Nyckeltal Frågeställning: Hur har de mindre apotekens kostnader förändrats   sedan avregleringen? Hur har de mindre apotekens vinst och   försäljningsmarginal förändrats efter avregleringen? Skiljer sig utvecklingen av kostnader och   vinstmarginal beroende på apotekets konkurrenssituation? Syftet:   Arbetet syfte är att undersöka hur de mindre   apotekens kostnader och vinstmarginal har förändrats sedan avregleringen av   apoteksmarknaden. LÄS MER

  4. 4. Arbetsinnehåll och yrkesroller inom apoteksmarknaden efter omreglering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Sonia Aslamy; Samira Purkovic; [2014]
    Nyckelord :Pharmacy market; Deregulation; Apoteket AB; Privately owned pharmacies; Apoteksmarknaden; Omreglering; Apoteket AB; Privat ägda apotek;

    Sammanfattning : 1 juli, 2009 skedde en statlig omreglering av apoteksmarknaden vilket betydde att privata aktörer fick tillgång till marknaden. Apoteksmarknaden hade innan dess varit helt styrd av ett statligt monopol. LÄS MER

  5. 5. Ett gammalt mossigt apotek? : Hur marknadsföringsarbetet förändras vid en omreglering

    M1-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Marit Larsson; Joacim Ringqvist; [2009]
    Nyckelord :varumärkesidentitet; kommunikation; strategisk marknadsföring; förändringsprocess;

    Sammanfattning : Den första juli i år ska Sveriges apoteksmarknad omregleras, efter ett 40-årigt monopol. I och med förändringen, från att verka på en monopolmarknad till en konkurrensutsatt, ska Apoteket gå från ett tydligt samhällsuppdrag till en marknad med flera konkurrenter, vilket medför en stor omställningsprocess för Apoteket AB. LÄS MER