Sökning: "konkurrenter apotek"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden konkurrenter apotek.
1. Väljer du med Hjärtat eller Kronan? : Varumärkesupplevelser på den homogena apoteksmarknaden.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Varumärkena på den svenska apoteksmarknaden har fortfarande problem att differentiera sig från varandra åtta år efter avregleringen. Detta är ett fenomen som många aktörer på homogena marknader stöter på. LÄS MER
2. Varumärkesdifferentiering på homogena marknader : En studie om konsumenter kan urskilja de homogena apoteksföretagen.
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Konkurrensen bland företag har blivit allt hårdare och det har således blivit svårare för företag att utmärka sig gentemot konkurrenter. Företag måste därför differentiera sig för att bli ihåg komna av konsumenterna, och de företag som erbjuder identiska produkter och tjänster måste arbeta än mer intensivt för att utmärka sig. LÄS MER
3. Avregleringen av Apoteksmarknaden : -En studie av hur mindre apoteks kostnader och marginalerna har förändrats under perioden 2010-2012
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknikSammanfattning : Sammanfattning Avregleringen av Apoteksmarknaden: - En studie av hur mindre apoteks kostnader och marginaler har förändrats under perioden 2010-2012 Datum: 26 augusti 2014 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 ECTS Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, EST, Mälardalens Högskola Författaren: Amalia Sandelin. 22 maj 1991 Titel: Avregleringen av Apoteksmarknaden: - En studie av hur mindre apoteks kostnader och marginaler har förändrats under perioden 2010-2012 Handledare: Ulla Petterson Nyckelord: Apoteksmarknaden, Kostnader och Nyckeltal Frågeställning: Hur har de mindre apotekens kostnader förändrats sedan avregleringen? Hur har de mindre apotekens vinst och försäljningsmarginal förändrats efter avregleringen? Skiljer sig utvecklingen av kostnader och vinstmarginal beroende på apotekets konkurrenssituation? Syftet: Arbetet syfte är att undersöka hur de mindre apotekens kostnader och vinstmarginal har förändrats sedan avregleringen av apoteksmarknaden. LÄS MER
4. Arbetsinnehåll och yrkesroller inom apoteksmarknaden efter omreglering
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : 1 juli, 2009 skedde en statlig omreglering av apoteksmarknaden vilket betydde att privata aktörer fick tillgång till marknaden. Apoteksmarknaden hade innan dess varit helt styrd av ett statligt monopol. LÄS MER
5. Ett gammalt mossigt apotek? : Hur marknadsföringsarbetet förändras vid en omreglering
M1-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : Den första juli i år ska Sveriges apoteksmarknad omregleras, efter ett 40-årigt monopol. I och med förändringen, från att verka på en monopolmarknad till en konkurrensutsatt, ska Apoteket gå från ett tydligt samhällsuppdrag till en marknad med flera konkurrenter, vilket medför en stor omställningsprocess för Apoteket AB. LÄS MER