Sökning: "konkurrenter i samma bransch"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden konkurrenter i samma bransch.
1. Strategi och ekonomistyrning i en bransch i mognadsfas: En fallstudie av Padelföretag
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Strategi definieras som en plan för att uppnå en unik position på marknaden och för att skapa konkurrensfördelar. Organisationer kan genom väl uttänkta strategier skapa konkurrensfördelar på marknaden. LÄS MER
2. Contractor Coopetition: The Potential Outcomes for the Public Transport Sector : A case study on co-sharing of bus depots
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Coopetition, a combined word for cooperation and competition, is a business strategy in which two or more parties within a competing market use a cooperative action. This concept is mainly practical in situations where companies are rich in resources and have considerable assets. LÄS MER
3. Nykomlingar tar plats : En studie om börsintroduktioners effekt på konkurrenter i Sverige
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Börsintroduktioner innebär nya kapitalstrukturer för det emitterande bolaget, vars konkurrerande ställning i branschen därför förändras. Den stärkta positionen för det emitterande bolaget skapar nya förväntningar om framtida kassaflöden för både emittenten och dess konkurrenter, vilket föranlett avvikande avkastning i konkurrenternas värdepapper. LÄS MER
4. Arbetar utvalda e-företag med leveransservice som konkurrensmedel : En kvalitativ studie ur ett företagsperspektiv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FöretagsekonomiSammanfattning : Handeln på internet har visat en stadig ökning de senaste åren och utsätter därför den traditionella detaljhandeln för konkurrens. Det blir därför viktigt för e-företag att ha en trogen kundkrets och att bygga upp sina kundrelationer. LÄS MER
5. Utdelningsannonseringarnas påverkan på andra bolag : En eventstudie om hur annonsering av förändrad utdelning hos ett företag påverkar aktiekursen hos konkurrenter i samma bransch
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : När ett företag annonserar om en förändring av utdelning delges marknaden information som kan uppfattas som att företaget går bättre eller sämre än väntat. I samband med utdelningsannonseringen påverkas ofta det egna företagets aktiekurs beroende på hur marknaden förhåller sig till informationen. LÄS MER