Sökning: "konkurrenter på marknaden"

Visar resultat 1 - 5 av 268 uppsatser innehållade orden konkurrenter på marknaden.

  1. 1. Strategi och ekonomistyrning i en bransch i mognadsfas: En fallstudie av Padelföretag

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Melvin Borneklint; Benjamin Borneklint; [2023-08-30]
    Nyckelord :Mognadsfas; ekonomistyrning; strategier; konkurrens;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Strategi definieras som en plan för att uppnå en unik position på marknaden och för att skapa konkurrensfördelar. Organisationer kan genom väl uttänkta strategier skapa konkurrensfördelar på marknaden. LÄS MER

  2. 2. Informationsläckage vid företagsförvärv : Risken för spridning av känslig information

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Casper Creutz; Nora Rankleven; [2023]
    Nyckelord :företagsförvärv; informationsläckage; spridning av känslig information; risker med företagsförvärv; datarum;

    Sammanfattning : Information måste delges vid företagsförvärv men risken finns att obehöriga parter, parter som inte ska ha tillgång till informationen, får tillgång till information och det kan leda till skada för målbolaget, det företag som ska förvärvas. I uppsatsen belyses risken för informationsläckage vid företagsförvärv och det redogörs för i vilka fall information kan spridas. LÄS MER

  3. 3. Big data - en oumbärlig resurs? Den konkurrensrättsliga principen om nödvändiga nyttigheter och Digital Markets Act i relation till big data i den digitala sektorn

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Wojciech Góralczyk; [2023]
    Nyckelord :nödvändiga nyttigheter; principen om nödvändiga nyttigheter; essential facilities; essential facilities doctrine; art 102 FEUF; missbruk av dominerande ställning; vägran; big data; Digital Markets Act; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The digital sector of the EU's single market is playing an increasingly significant role in the economy, and a new type of resource that is becoming more important within it is known as big data. Companies providing core platform services are often in control of big data, which in turn can be an indispensable input resource for other companies operating in the digital sector. LÄS MER

  4. 4. Konsten att skapa ett varumärke : En kvalitativ studie om hur skandinaviska modevarumärken inom premiumsegmentet arbetar med varumärkesbyggande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Ana Ristic; Lina Jörnhammar; Tove Höög; [2023]
    Nyckelord :brand; branding; brand identity; product mix; premium brand; fashion industry; varumärke; varumärkesbyggande; premiumvarumärke; varumärkesidentitet; produktmix; modeindustrin;

    Sammanfattning : Den globala modeindustrin är idag en av de mest konkurrenskraftiga branscherna i världen där särskilt premiumsegmentet har haft stor tillväxt på senare tid. I takt med att det regelbundet tillkommer nya företag på marknaden är det svårt för företag att särskilja sig från sina konkurrenter. LÄS MER

  5. 5. System support for maintenance of production equipment and advanced test environment : Proposal for Saab’s Maintenance Operation

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jonathan Gustafson; [2023]
    Nyckelord :Preventive Maintenance; Computerised Maintenance Management System CMMS ; Maintenance Software; Web application; Systems engineering; Förebyggande Underhåll; Computerised Maintenance Management System CMMS ; Underhållsprogram; Webbapplikation; Systemutveckling;

    Sammanfattning : In today’s industry, where manufacturing is fast and efficient, uptime for manufacturing machines plays a key role for companies to stay relevant with their competitors. Although manufacturing equipment today is very advanced and sometimes automated, they may still run into problems and wear out. LÄS MER