Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Kritiska ord- en interventionsstudie i kritiskt textarbete med grammatik som resurs

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Hedvig Dillner; [2023-09-27]
    Nyckelord :kritiskt textarbete; critical literacy; grammatik; didaktik;

    Sammanfattning : Flera forskare diskuterar risken med att skolans kunskapsuppdrag kan överskugga skolans demokratiuppdrag. Gymnasieskolan, enligt Lgy11, ska utveckla elevers kritiska förhållningssätt. Elever ska kunna granska och ta ställning till information som de möter i samhället. LÄS MER

  2. 2. Konnektivbindning i gymnasiets elevtexter : En jämförelse av åren 2002 och 2012

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språk

    Författare :Jorunn Nilsson; [2022]
    Nyckelord :konnektiver; konnektivbindning; satskonnektion; elevtexter; Svenska B;

    Sammanfattning : Konnektiver som men och eftersom är explicita kohesionsmarkörer och därmed viktiga verktyg för att synliggöra hur enskilda meningar är tänkta att hänga samman som en text. Syftet med denna uppsats är att jämföra hur konnektiver används i 40 elevtexter från de nationella proven i Svenska B åren 2002 och 2012. LÄS MER

  3. 3. Klarspråk och händelsenotiser : en klarspråksanalys av Polisens händelsenotiser

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Svenska

    Författare :Lisa Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :klarspråk; Polisen; interpersonell analys; Polismyndigheten; händelsenotiser; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks Polismyndigehtens händelsenotiser ur ett klarspråksperspektiv. Syftet är att undersöka om, och i vilken utsträckning, notiserna använder klarspråk. Klarspråksanvändandet undersöks i sex olika aspekter: interpersonell analys, lexikon, disposition, textbindning, handlingars utövare och språklig korrekthet. LÄS MER

  4. 4. Bruk och missbruk av punkt : En studie om hur elever använder punkt i narrativa texter vid analog skrivning, samt hur lärare undervisar och talar om svårigheter kring punkt.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Marina Arsenic; Josephine Larsson; [2020]
    Nyckelord :Analog skrivning; konnektiver; narrativ text; punkt; skiljetecken; skrivregler;

    Sammanfattning : De nationella proven i årskurs tre prövar förmågan att kunna använda skiljetecknet punkt korrekt, vilket år 2019 visade att 9,7 procent av eleverna i Sverige inte blev godkända på. Å ena sidan anses användningen av skiljetecknet punkt i texter vara en viktig del i att kunna göra texten begriplig för läsaren. LÄS MER

  5. 5. Skapar elever betydelse genom grammatik? : Elevtextanalyser av nominalfraser och konnektiver

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna-Klara Berggren; Frida Östlund; [2019]
    Nyckelord :elevtexter; grammatiska aspekter; funktionell grammatik; konnektiver; nominalfraser;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förekomsten, användandet och funktionen av utbyggda nominalfraser och konnektiver i elevtexter skrivna under nationella proven för årskurs 3. Då nationella provet inte testar elevernas hela skrivförmåga, har vi valt att undersöka två grammatiska aspekter vilka inte omfattas av det interpunktion- och stavningskrav som eleverna bedöms i. LÄS MER