Sökning: "konnotationer"

Visar resultat 1 - 5 av 97 uppsatser innehållade ordet konnotationer.

  1. 1. Hur mår egentligen idrottsläraryrket? : En kvalitativ studie om hur yrkets status framställs i dagstidningar åren 2013-2023

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonatan Moskowicz; Karolina Österlund; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka idrottsläraryrkets status utifrån dess framställning i svensk dagspress. Utgångspunkten grundar sig i följande frågeställningar: 1) Hur framställs idrottsläraryrkets funktioner i svenska dagstidningar?, 2) Vilka positiva och negativa konnotationer knyts till idrottsläraryrket?, 3) Vilka förändringar av idrottsläraryrket och dess status framträder i materialet över tid? Teori och metod Uppsatsen skrevs utifrån en kvalitativ, diskursanalytisk metod varvid 65 artiklar ur blandade svenska tidningar selekterades ut som empiri. LÄS MER

  2. 2. Konnotation och kategorisering: Visuella element på tvättmedels- och yoghurtförpackningar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Charlotta Lundgren; [2023]
    Nyckelord :Food imitating products; information design; illustration; semiotic; connotation; packaging; Food imitating products; informationsdesign; illustration; semiotik; konnotation; förpackning;

    Sammanfattning : Denna studie avser att undersöka vilka visuella element som påverkar hur produkter kategoriseras av konsumenter som antingen ett tvättmedel eller ett livsmedel. Genom att undersöka visuella element och vilka konnotationer de skapar kan dessa undersökningar ge insikter om hur människor tolkar och kategoriserar objekt. LÄS MER

  3. 3. Social Construction of Nature - A Case Study in Kronoberg: Understanding Cultural Perspectives for Nature-Based Integration. 

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Siobhán Byrne; Beatriz García Lázaro; [2023]
    Nyckelord :Integration; Immigration; Nature-Based Integration; NBI; Social Constructivism; Integration; Immigration; Naturbaserad integration; NBI; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : The purpose of this research is to create opportunities to promote social inclusion through Nature-Based Integration (NBI), aiming to understand the social construction of nature from a sociocultural perspective. Social constructivist theories have been employed in the field of migrant integration, however, a social constructivist standpoint has not yet been applied in the emerging sub-field of NBI. LÄS MER

  4. 4. POV: Du försöker vara en man : En multimodal kritisk diskursanalys av konstruktionen av maskulinitet på plattformen TikTok

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Tindra Kirppu; Albin Moberg; Julia Ekman; [2023]
    Nyckelord :masculinity; TikTok; manosphere; trends; hegemony; representation; Multimodal critical discourse analysis; maskulinitet; TikTok; manosfär; trender; hegemoni; representation; Multimodal kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Många människor använder sig idag av olika sociala medier som sin främsta utgångspunkt för information och kommunikation. Bland de sociala medier som används mest har TikTok kommittill att bli en av de mest populära, främst bland den yngre publiken. LÄS MER

  5. 5. Metakognitionens betydelse för ett meningsfullt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Charlotte Storm; [2023]
    Nyckelord :Metakognition;

    Sammanfattning : Studien inleder med att beskriva förändringen i gymnasieskolans läroplan där elever numera ska tränas i att använda sin kunskap snarare än att endast memorera densamma. Tidigare forskning visar på metakognitionens relevans för lärandet och på längre sikt för individen i samhället varför syftet för studien blev att undersöka vad styrdokument samt stödmaterial för lärare säger kring begreppet och hur detta sedermera kan tolkas av lärare. LÄS MER