Sökning: "konsekvenser av förintelsen"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden konsekvenser av förintelsen.
1. Att förverkligas i den mån man erkänns - Minnespolitik om Förintelsen av romer och betydelsen av erkännande
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Förintelsen är ett skrämmande exempel på vad som kan ske när man inte erkänner människors lika värde. Romerna, jämte judarna, var grupper som utsattes för nazisternas systematiska förföljelse på rasmässiga grunder. Trots en traumatisk historia fortsätter Förintelsen av romer att hamna i utkanten av minnespolitiken. LÄS MER
2. Lögner utan pardon: En undersökning av hur Nordfront brukar historien om Förintelsen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Historiska institutionen; Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur bruket av historia kan ta sin form beroende på vilken historia som brukas och av vem som brukar den. Förintelseförnekelse är ett kontroversiellt att bruka historien på. Alla människor som har gått i svensk skola har någon gång hört om Förintelsen och dess konsekvenser. LÄS MER
3. Papperslös, invandrare eller bara illegal? Ett kritiskt perspektiv på sociala kategorier i polisiär verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Studien berör användningen av sociala kategorier i polisiär och statlig verksamhet, och visar att social kategorisering leder till en rad problematiska konsekvenser. Efter uppmärksammandet av polisens så kallade Romregister uppstod en debatt om polisens arbetsmetoder och huruvida fördomar förekom inom den polisiära organisationen. LÄS MER
4. Förintelser - en studie av svenska historieläromedels framställning av 1900-talets folkmord (Holocausts - a study of how the genocides of the 20th century are represented in Swedish history textbooks)
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Med utgångspunkt i det förnyade politiska intresse för historieundervisningens innehåll, som följde på regeringens informationssatsning ”Levande historia”, undersöks bilden av 1900-talets folkmord i ett antal läroböcker i historia för gymnasiet från 1990-talet och början av 2000-talet, med särskild tonvikt på vilket urval författarna gör samt vilka förklaringar som presenteras till att de kunde äga rum. Även principerna för urvalet av det kunskapsstoff som förmedlas samt möjliga konsekvenser av detta diskuteras. LÄS MER