Sökning: "konst bildanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade orden konst bildanalys.

  1. 1. Hur Jesus blev Europé : En analys av hur Jesus har framställts i konstverk av William Holman Hunt och Warner Sallman

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Emily Crowe; [2024]
    Nyckelord :Jesus; William Holman Hunt; Warner Sallman; analys; bildanalys; religiös konst; ikoner; kristen konsttradition; religiösa visuella kulturer; religiöst seende; visual piety; typologi; symbolik;

    Sammanfattning : Trots att Jesus är en av världens mest kända personer finns det ingen som vet hur han egentligen såg ut. Det finns inga bevarade bilder eller ögonvittnesbeskrivningar av hans yttre som kan dateras till den tid då personer som hade sett Jesus med egna ögon kan ha levt. LÄS MER

  2. 2. En undersökning av kokboksomslag från 1990-tal till 2020-tal

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Evelina Björk; [2023]
    Nyckelord :Grafisk design; Design; Kokböcker; Kokboksdesign; Semiotisk analys; Semiotik; Diskurs; Bildanalys;

    Sammanfattning : Cookbooks, cover design, discourse, graphic design, semiotic analysis, visual analysis  .... LÄS MER

  3. 3. Konsten att vänta : En studie om hur konst i väntrum kan påverka patienters hälsa

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Camilla Rönnberg Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Offentlig konst; färgpåverkan; formpåverkan; välbefinnande; konst i vårdmiljöer;

    Sammanfattning : FN:s globala mål nr 3 handlar om god hälsa och välbefinnande, inom detmålet ryms dagens problematik med psykisk ohälsa, ett samhällsproblemsom många lider av. Under 2018 svarade 17% i åldrarna 18-64 år att de ledav nedsatt psykiskt välbefinnande. LÄS MER

  4. 4. BDSM-nallar är lyx : En semiotisk analys av Balenciagas kampanj

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Altea Spjut; [2023]
    Nyckelord :Taste; class; habitus; capital; Bourdieu; provocation; branding; luxury brands; representation; commodity fetischism; disability; blind; Smak; klass; habitus; kapital; Bourdieu; provokation; varumärkesidentitet; lyxvarumärken; representation; kommoditetsfetischism; funktionsnedsättning; blind;

    Sammanfattning : This research's purpose is to examine how luxury brands uses provocation as a tool in their campaigns to attract attention and costumers. The luxury brand that is being analysed is Balenciaga, and their campaign gift collection. This is done by a qualitative, semiotic pictureanalysis. LÄS MER

  5. 5. Konstnärliga uttryck på läktaren : En visuell analys av fyra tifon skapade av Hammarby IF:s supportrar under åren 2021–2023

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Cornelia Persson; [2023]
    Nyckelord :Visual culture; image analysis; tifo; supporter culture; football or soccer; Hammarby IF; Visuell kultur; bildanalys; tifo; supporterkultur; fotboll; Hammarby IF;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker den konstnärliga dimensionen av supporterkulturen, med särskilt fokus på de organiserade koreografierna som äger rum på fotbollsarenor, även kända som tifon. Studien syftar till att analysera representationerna av tifon och den roll de spelar inom supporterkulturen för det svenska fotbollslaget Hammarby IF. LÄS MER