Sökning: "konst i samhället"
Visar resultat 1 - 5 av 141 uppsatser innehållade orden konst i samhället.
1. Konst – ett verktyg för att appropriera rum
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Kan konst användas som ett verktyg för att bidra till att medborgare känner större tillhörighet i sin närmiljö, och i så fall hur? För att skapa tillhörighet i sin närmiljö bör medborgare appropriera den. Syftet med denna uppsats är att undersöka på vilka sätt konst har använts av konstnärer tillsammans med medborgare för att appropriera rum, samt att se vilka positiva och negativa sidor konst har som verktyg för att appropriera rum. LÄS MER
2. Aktion som verktyg i det offentliga rummet : hur landskapsarkitekter och konstnärer kan använda aktionsforskningens metoder som verktyg i arbetsprocessen för att förändra och lösa specifik problematik tillsammans
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Ett implementerande av aktionsforskningens metoder som verktyg för landskapsarkitekters och konstnärers gemensamma projekt och arbetsprocesser skulle kunna vara en väg för disciplinerna att skapa ett fungerande samarbete. Genom aktionsforskningens cykliska process finns utrymme för att skapa förändring och lösa problematik i samhället relaterat till vardera disciplins kunskapsbank och det genom aktion i det offentliga rummet. LÄS MER
3. OnlyFans – Är det konst, porr, handel eller prostitution? : En tematisk innehållsanalys av medias framställning av OnlyFans
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka framställningen av plattformen OnlyFans i svensk nyhetsmedia. För att besvara vårt syfte har vi tre frågeställningar om makt- och genusrelationer, prostitution samt barn och ungas vanmakt. LÄS MER
4. Elbilen och den gröna marknadsföringsparadoxen : En kritisk multimodal diskursanalys av elbilsreklam
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Hur bidrar reklamfilmer till att producera och reproducera klimatdiskurser i samhället? Genom att undersöka tre svenska reklamfilmer som marknadsför elbilar syftar studien till att öka förståelsen för hur reklam samspelar med allmänhetens åsikter om miljöfrågor. De aktuella bilmärkena är Kia, Volkswagen och Volvo. LÄS MER
5. Manuellt och intellektuellt arbete
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : Nyttan med skolämnet slöjd är ifrågasatt från olika håll i samhället. Undersökningar visar att slöjden upplevs som ett rent praktiskt ämne och de kunskaper eleverna får med sig beskrivs som förlegade. Kursplaner uttrycker att arbetet i slöjd ska vara en förening av manuellt och intellektuellt arbete. LÄS MER