Sökning: "konstens gränser"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden konstens gränser.
1. Färgkriget : provokationsförhållanden inom det konstproducerande fältet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : I dagens samhälle åstadkommer konst sällan en chockartad reaktion eftersom konsten nästintill förväntas vara alstrad i syfte att provocera. Trots det kvarstår en för det konstproducerande fältet sedan länge etablerad strävan efter att skapa provokativ konst. LÄS MER
2. Bilden och handlingen : En undersökning av postgraffiti, graffiti som performance och dokumentationens betydelse för kulturen
Magister-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionenSammanfattning : Post betyder efter. I konstens historia har flera ismer fått en efterföljare med prefixet post. Impressionismen fick postimpressionismen, modernismen fick postmodernismen. Det har ofta betecknat slutet för en epok. LÄS MER
3. Långt ifrån lagom eller lagom långt ifrån? : En studie om Botkyrka kommuns profilering och samarbete med kulturlivet
Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Denna undersökning syftar till att kartlägga Botkyrka Kommuns kulturprofilering samt se hur den påverkar det konstnärliga innehållet hos kulturverksamheterna som är verksamma inom kommunen. Detta är en fallstudie med en kvalitativ forskningsdesign där primärdata utgörs av ostrukturerade intervjuer med tio informanter som på något sätt arbetar inom ramen för Botkyrkas kulturarbete. LÄS MER
4. Krokben på betraktaren : en vilseledning med konstnärliga bildtecken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Bilder säger mer än ord, och det är en del av konstens uppgift. I min uppsats vill jag skapa förståelse för bildteckens semantiska beroende och oberoende till det som de betecknar, och utforma en metod för öppen bildteckenläsning utan kommunikativ effektivitet. LÄS MER
5. Unesco, Malraux och ombildningens museum : Estetik och kosmopolitik i efterkrigstid
Magister-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikationSammanfattning : An inquiry into the post-war European aesthetic and political landscape should take the international organization Unesco’s colour reproductions and travelling exhibitions of paintings into consideration. In these, the organization implements André Malraux’ idea of the “imaginary museum” as a framework for a future cosmopolitical, aesthetic (and utopian) community. LÄS MER