Sökning: "konstnärlig praktik"
Visar resultat 11 - 15 av 32 uppsatser innehållade orden konstnärlig praktik.
11. Konst som ”kvinnornas språk” : Att synliggöra den konstnärliga praktiken genom Luce Irigarays filosofi
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/FilosofiSammanfattning : In her philosophical work, Luce Irigaray questions the universal genderless subject and advocates that it should be recognized as being implicitly male. As a result of this she proclaims a need for a new type of language, with a different set of logic, that is able to include women as subjects – which she calls “womenspeak”. LÄS MER
12. Avbildningens konventioner : en undersökning om föreställningar kring skicklighet inomteckning hos bildlärarstudenter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogikSammanfattning : Denna uppsats undersöker föreställningar kring skicklighet hos en grupp bildlärarstudentersom har deltagit i teckningsövningar. Det empiriska materialet består av mitt utformande avteckningsövningar utifrån olika teorier, och hur deltagarnas arbeten utfaller samt deras tankarom desamma. LÄS MER
13. Co-writing; låtskrivande partnerskap : Flow, en förutsättning för gemensam kreativitet
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Det finns många definitioner av vad kreativitet är. En av de framstående forskarna på området är den amerikanske psykologen Mihaly Csikszentmihalyi. Han lanserade på 80-talet, begreppet flow; ett tillstånd beskrivet som ett upphöjt flöde med en euforisk upplevelse. LÄS MER
14. Något att mötas över, samtala kring och öppna ögonen inför. : En undersökning om konstnärliga gestaltningars betydelse i skolmiljön och roll som pedagogisk resurs.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : I denna studie undersöks vilken betydelse konstnärliga gestaltningar har i skolmiljöer i Malmö stad. Samt vilken roll de kan spela som pedagogiska verktyg i bildundervisning. Kulturförvaltningen i Malmö stad och den ideella föreningen Muralcentralen har intervjuats och även besvarat frågor om varför de anser konsten ska finnas i skolorna. LÄS MER
15. Sända och ta emot : Essä, svarta speglar, 2019
L2-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för skådespeleriSammanfattning : Författaren till essän Clara Diesen arbetar i två olika discipliner och under programmet Svarta speglar får hon tillfälle att skärskåda sin konstnärliga praktik, då det interdisciplinära programmet Svarta speglar arbetar med konstnärliga processer med fokus på den egna praktiken. Genom olika metoder har den kreativa processen rannsakats och uppdaterats. LÄS MER