Sökning: "konstnärliga ämnen"

Visar resultat 11 - 15 av 39 uppsatser innehållade orden konstnärliga ämnen.

  1. 11. Genre - Som man bäddar får man ligga : En kvalitativ intervjustudie med sånglärare på kulturskolan och deras relation till genrer i och utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Julia Nylander; [2022]
    Nyckelord :singing; genre breadth; municipal school of arts; interviews; socio cultural perspective  ; sång; genrebreddning; kulturskola; intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa arbetet med genrebreddning inom sångundervisning på kulturskola och identifiera vilken betydelse sånglärares utbildning och musikaliska bakgrund har för elevers möjligheter att få sjunga olika genrer. Forskningsfrågorna är följande: Vilka möjliga mönster finns mellan lärares undervisning och deras egna genreintresse, musikaliska identitet och utbildning? Hur talar sånglärare på kulturskolan om sitt arbete med genrebreddning? Tidigare forskning om ämnet visar starka kopplingar mellan genre och identitet, samt att undervisningen påverkas av lärarens musikaliska bakgrund. LÄS MER

  2. 12. State of mind

    Kandidat-uppsats, Konstfack/Institutionen för Konst (K)

    Författare :Jesper Palmqvist; [2021]
    Nyckelord :oljepastell; dagbok; state of mind; queer temporalitet; mellanförskap; begär; ärvd trauma;

    Sammanfattning : denna uppsats presenterar videoverket State of mind av Jesper Bror Palmqvist. Texten börjar med en beskrivning av verket och dess bakgrund, för att sedan diskutera idare de olika centrala beståndsdelarna om verket innehåller. Verket visar en uppläsining av en visuell dagbok skapad av konstnären. LÄS MER

  3. 13. Idén om ett jämlikt möte

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för film och media

    Författare :Rebecka Ekholm; [2020]
    Nyckelord :idén om ett jämlikt möte; rebecka ekholm; möte; jämlikt; förutsättningslöst; dokumentär; dokumentärfilm; stad; land; gledbygd; landsbygd; språk; makt; hierarki; norrland; västerbotten; vormsele; film; konstnärlig forskning; filosofi;

    Sammanfattning : Denna essä är en del av ett projekt som utforskar verktyg och metoder för dokumentära berättelser om landsbygden, från ett perspektiv av en dokumentärfilmare utan tolkningsföreträde på platsen. Om maktstrukturer, fördomar, och plats som huvudkaraktär. LÄS MER

  4. 14. Betygsutveckling i Dansteknik : en kvantitativ studie om gymnasieelevers betygsfördelning och betygsutveckling i ämnet Dansteknik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Niklas Fransson; [2019]
    Nyckelord :quantitative; grades; grade distribution; subsequent grades; dance; dance technique; school; upper secondary education; Stockholm; Sweden; kvantitativ; betyg; betygsfördelning; efterföljande kurser; betygsutveckling; dans; dansteknik; estetiska programmet; dansinriktning; gymnasieskola; Stockholm; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med ny kunskap om svenska gymnasieelevers betygsfördelning och betygsutveckling i ämnet Dansteknik. Studien omfattar en totalundersökning av avgångsbetygen för de 414 gymnasieelever som avslutat sina studier vid det estetiska programmets dansinriktning i Stockholms stad under åren 2014 - 2018. LÄS MER

  5. 15. Boven i dramat : En kvalitativ studie om lärares tankar om drama som lärverktyg i SO-undervisningen i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Jannborg; Sofia Lundberg; [2019]
    Nyckelord :Drama; Lek; Drama som lärverktyg; Framgångsfaktorer; Anne Bamford; The Wow Factor;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om i vilken utsträckning, och hur, åtta lärare i åk 1-3 använder drama som lärverktyg i SO-undervisning och vad de tänker om lärverktyget i SO-undervisningen. Drama har visats ha positiv inverkan på elevers lärande och utveckling men ändå finns en uppfattning om att drama som lärverktyg exkluderas i undervisningen. LÄS MER