Sökning: "konstnärliga ämnen"

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade orden konstnärliga ämnen.

  1. 21. La enseñanza de la lengua: un obrar artístico. Una comparación entre la escuela Waldorf y la escuela estatal sueca

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Beatriz Nilsson; [2015-06-17]
    Nyckelord :spanska; Waldorfskola; kommunala skolor; Rudolf Steiner; holistiskt lärande; sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Waldorfskolor hamnar ofta högre än svenska kommunala skolor i Skolverkets statistik över elevers betygsnivåer varför syftet med denna studie är att jämföra skillnader mellan den svenska kommunala- och Waldorfskolans undervisning i ämnena spanska samt svenska som kan belysa detta fenomen. För att göra detta analyserar vi svar från kvalitativa intervjuer med lärare i dessa ämnen från tre skolor i Västra Götalandsregionen, en Waldorfskola, en kommunal skola och en friskola som inte använder sig av samma pedagogik som Waldorf, detta för att få tillgång till ytterligare ett perspektiv. LÄS MER

  2. 22. Doktor Moreau och jakten på den etiska figuren : Från misslyckat människoskapande till respektfulla relationer

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sophie Helsing; [2015]
    Nyckelord :ethics; animal studies; H. G. Wells; The Island of Doctor Moreau; Donna Haraway; Jacques Derrida; companion species; entanglement; limitrophy; Karen Barad; diffraction; etik; djurstudier; H. G. Wells; Doktor Moreaus ö; Donna Haraway; Jacques Derrida; sällskapsarter; entanglement; Charles Darwin; limitrophy; Karen Barad; diffraktion;

    Sammanfattning :  “Doctor Moreau and The Hunt for The Ethical Figure. From unsuccessful man-making to respectful relations with Jacques Derrida, Donna Haraway and H. G. Wells” In H. LÄS MER

  3. 23. Att dansa som vinden : En studie om förskollärares uppfattning om estetiska lärprocesser och hur de kan uppnås.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Bengtsson Elin; Runberg Ida; [2014]
    Nyckelord :Estetiska lärprocesser; estetik; estetiska ämnen; förskollärare;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur förskollärare uppfattar estetiska lärprocesser. . Undersökningens syfte är att ta reda på några aktiva förskollärares uppfattning om estetiska lärprocesser i förskolan och hur dessa kan uppnås. Studien utgår från en empiriinsamling baserad på intervjuer. LÄS MER

  4. 24. "Dött läge mellan kulturen och skolan" : En studie gällande estetlärares ämnessyn och kunskapskultur

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emelie Andersson; Mikaela Renebrant; [2014]
    Nyckelord :estetisk verksamhet; ämnessyn; status; bildlärare; musiklärare; kunskapskulturer; kunskapssociologi; estetiska ämnen;

    Sammanfattning : Den konstnärliga verksamheten i den svenska gymnasieskolan har förändrats i och med GY 2011 (Skolverket, 2011). Den största förändringen rör kursen estetisk verksamhet som har tagits bort som gymnasiegemensamt ämne och ersatts med historia. LÄS MER

  5. 25. Bygga broar: Hur STEAM (science, technology, engineering, arts, and mathematics) förenar skolämnena i årskurs 4–6 med hjälp av nya tekniska hjälpmedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Erika Kanaryd; [2014]
    Nyckelord :Creative; education; interdisciplinary; STEAM; technology; grades 4-6.; Kreativ; utbildning; tvärvetenskaplig; STEAM; teknologi; årskurs 4-6.;

    Sammanfattning : This thesis investigates the impact of STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) education on middle school students (grades 4-6), focusing on how it enhances motivation, engagement and problem-solving abilities. Utilizing a systematic literature review the research examines the integration of technological innovations like Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) and Artificial Intelligence (AI) into STEAM education alongside the evolving role of teachers in this interdisciplinary approach. LÄS MER