Sökning: "konstnärliga diskursen"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden konstnärliga diskursen.

  1. 1. Unheimlich Bach? : Nutida icke-klassiska musikers diskurser gällande autenticitet utifrån ett historiskt informerat framförande-perspektiv i deras tolkning av Bachs musik

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Carlos Javier de Rada Moniz; [2023]
    Nyckelord :Bach; autenticitet; historic informed performance HIP ; Early Music movement EMM ; Taruskin; Kivy; musikgenre; förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Autenticitetsbegreppet inom historiskt informerat framförande (HIP, eng. historically informed performance) kopplas till strävan efter historisk informerarad kunskap om tonsättarens intentioner, tonsättartidens spelsätt och originalpublikens upplevelse av musiken. År 1995 betraktas som ett viktigt år för diskursen om autenticitet inom HIP. LÄS MER

  2. 2. Imitation i sång, verktyg eller hinder? : En diskursanalytisk studie av sångpedagogers uppfattningar om röst, kropp och identitet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Elisabeth Vingård; [2023]
    Nyckelord :singing teaching; imitation; voice ID; the singing voice; discourse theory; qualitative interview; sångundervisning; imitation; röst-id; sångrösten; diskursteori; kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka sånglärares syn på huruvida imitation kan vara ett verktyg eller hinder i sångutveckling och i strävan efter att hitta fram till ett eget röst-id. Det teoretiska ramverket i studien utgörs av diskursanalys med en diskursteoretisk ansats. LÄS MER

  3. 3. Jag förstår inte? : En forskningsundersökning i hur man skapar pedagogiska verktyg för att praktisera lättillgänlig konstpedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Elin Alm Rosenblad; [2022]
    Nyckelord :Konstpedagogik; audioguide; konstnärliga diskursen; kulturellt kapital; Reggio Emilia- Pedagogiken; icke-auktoritär konstpedagogik; Carlo Derkert; den gemensamma bilden;

    Sammanfattning : Att förstå konst kan upplevas mycket svårt om man själv inte har rätt utbildning i bagaget. Utställningar och museum praktiserar konstpedagogik men denna utgår många gånger utifrån människor med kulturellt kapital. LÄS MER

  4. 4. Dudeladi vadå? : En studie i hur olika sångpedagoger, inom svensk folkmusik, använder sig av "trall" i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Marika Appelholm; [2016]
    Nyckelord :Trall; folk-song; singing-teacher; folk-music; singing-technique; musical learning; socio-cultural perspective; Trall; folksång; sångpedagog; folkmusik; sångteknik; musikaliskt lärande; sociokulturellt perspektiv  ;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur sångpedagoger inom genren ”svensk folklig sång” använder trall i sin undervisning och om de eventuellt använder den som ett redskap för att förbättra sångteknik. Tre kvalitativa intervjuer med sångpedagoger ligger till grund för undersökningen och ett sociokulturellt perspektiv har varit teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  5. 5. ”Om man inte själv vill det då är det ju ingen mening med det alls.” : En studie över vem och vad som styr diskursen om motivation hos gymnasieelever.

    Master-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Lovisa Vareman; [2015]
    Nyckelord :inre motivation; elevidentitet; diskurs; diskursanalys;

    Sammanfattning : The aim of this study is to get to know pupils’ views on motivation, intrinsic motivation , and who owns the right to speak with authority in the motivation discourse . Based on interviews of five upper secondary school pupils and three texts from the Swedish National Agency for Education based on research I have made an approach to discourse analysis . LÄS MER