Sökning: "konstruktiv kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 71 uppsatser innehållade orden konstruktiv kommunikation.

  1. 1. Operationssjuksköterskors erfarenheter av kommunikation inom teamet i operationssalen : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Rosalinda Nordling; Elin Vahlgren; [2024]
    Nyckelord :Communication; Experiences; Leadership; Operating Room Nurse; Teamwork; Erfarenheter; Kommunikation; Ledarskap; Operationssjuksköterska; Teamarbete;

    Sammanfattning : Bakgrund: En operationsavdelning är högteknologisk och arbetet i en operationssal är komplext. Nära samarbete i interprofessionella team är avgörande för att genomföra en operation. Operationssjuksköterskor har en central roll i den perioperativa omvårdnaden. LÄS MER

  2. 2. "Vi är fortfarande lika beroende av varandra. Men nu är det tydligt att det är mitt ansvar" : En intervjustudie om förskollärares uttryckta tankar om sitt ledarskap gentemot barnskötare

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Enmarker; [2024]
    Nyckelord :förskollärares ansvar; förskollärares ledarskap; förskollärares profession; kollegialt lärande; ledarskapsutveckling; pedagogiskt ledarskap; praktikarkitekturer;

    Sammanfattning : Genom det senaste decenniets förskolereform har förskollärare fått ett utökat ansvar för kvaliteten och det målinriktade arbetet som bedrivs på förskolorna. Förskollärare har därmed även fått ansvaret att leda sitt arbetslag. LÄS MER

  3. 3. Inkluderande undervisning - Ja, men hur får vi till det? : En intervjustudie med grundskollärare utifrån en specialpedagogisk infallsvinkel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tanja Sandström; Lina Ullerstam; [2023]
    Nyckelord :fokusgruppsamtal; gemenskap; gemenskapsorienterad inkludering; inkludering; samarbete;

    Sammanfattning : För att alla elever ska känna sig delaktiga i skolan behöver undervisningen vara inkluderande. Syftet med studien var att, genom fokusgruppsamtal, undersöka hur några lärare berättar om sitt arbete med inkluderande undervisning, och hur undervisningen skulle kunna utvecklas mot en gemenskapsorienterad inkludering. LÄS MER

  4. 4. Är pedagoger goda förebilder för förskolebarnen? : En kvalitativ studie om konflikter och konflikthantering inom pedagogiska arbetslag i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Vicktor Conradsohn; [2023]
    Nyckelord :förskola; konflikter; konflikthantering; pedagogiska arbetslag; ABC-modellen;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse kring konflikter inom pedagogiska arbetslag i förskolan och hur de hanteras. De frågeställningar som studien utgår ifrån är; vad anser förskollärare kan bli föremål för konflikt inom ett pedagogiskt arbetslag i förskolan?, hur hanteras de konflikter som uppstår i pedagogiska arbetslag enligt förskollärare? samt vad kan ha betydelse för hanteringen av konflikter inom pedagogiska arbetslag i förskolan enligt förskollärare? För att besvara frågeställningarna genomförs kvalitativa intervjuer i form av halvstrukturerade intervjuer med sex yrkesverksamma förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Kommunikation i det kollegiala samspelet i förskolans kontext : En kvantitativ studie om förskolepedagogers kommunikations- och samarbetsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Chamoun Sibel; [2023]
    Nyckelord :Kommunikation; samspel; pedagoger; utmaning; kollegialt lärande; arbetslag;

    Sammanfattning : Studiens vetenskapliga relevans utgår ifrån saknaden av konkreta riktlinjer från Skolverket och skollagen som syftar till vikten av förskolepedagogers aktiva och nödvändiga kommunikation och samspel till varandra. Syftet med studien var att undersöka utmaningar som kan uppstå i den sociala arbetsmiljön mellan förskolans pedagoger. LÄS MER