Sökning: "konstruktiv kunskapssyn"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden konstruktiv kunskapssyn.

  1. 1. Dyslexi ur en pedagogisk didaktisk dimension

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Christina Björkenvall Starrost; Gunnar Lindblom; [2008]
    Nyckelord :Dyslexi; Högskolepedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Föreliggande uppsats avser att undersöka hur nio lärarstuderande med dokumenterad dyslexi - vid Göteborgs universitet - upplever sitt lärande ur en pedagogisk didaktisk dimension. Mot bakgrund av detta kommer vi i den avslutande analysdelen och slutdiskussionen, ur ett vuxenpedagogiskt perspektiv, med utgångspunkt i pedagogiska didaktiska modeller ge förslag till åtgärder för en mer tillgänglig undervisning, samt vidare forskning. LÄS MER

  2. 2. En pedagogisk strategi på det samhällsvetenskapliga programmet : en fallstudie av en enhets arbete för att successivt nå ett lärande på en högre nivå

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Birgitta Rydby; [2002]
    Nyckelord :Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att göra en fallstudie, för att undersöka om en enhets arbete på det samhällsvetenskapliga programmet, successivt kan leda till ett lärande på en högre nivå. Enheten har valt en pedagogisk strategi för att nå dit. LÄS MER

  3. 3. Klassrumsklimat. Hur kan läraren arbeta för att få ett bra klimat i klassrummet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Eva Lindahl; [2000]
    Nyckelord :Education; Klassrumsklimat; klassmiljö; inlärningsklimat; arbetsklimat; ledarskap; ledarstilar; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete har varit att ta reda på vad som kännetecknar ett bra klassrumsklimat, vad som utmärker gott ledarskap, hur läraren kan arbeta för att få ett bra klimat i klassrummet och hur elever år i 7 upplever sitt klassrumsklimat. Jag har gjort litteraturstudier, lärarintervjuer år 6-9, elevintervjuer och enkätundersökning i två klasser i år 7. LÄS MER