Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Marx, marxism och vetenskaplig realism : metodologi bortom naturalism vs. konstruktivism

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Daniel Nordström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning :  Uppsatsens forskningsproblem är vilken metodologisk tradition som Karl Marx kan placeras i. Forskningsfrågan lyder: är Karl Marx’ metodologi naturalistisk, konstruktivistisk eller kan den inte placeras i endera? Dess metod är kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  2. 2. Motorik och dess prediktorer : En deskriptiv pilotstudie i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Filip Fröberg; [2022]
    Nyckelord :Constructivism; intervention; motor development; motor skill observation; motor training; physical education; Konstruktivism; intervention; motorisk utveckling; motorisk träning; idrott och hälsa;

    Sammanfattning : Inom en idrott och hälsa (IDH)-miljö, är syftet med denna studie (1) att fastställa effekten av motorisk träning på barn; (2) identifiera korrelerade prediktorer för motorik. Genom en systematisk informationssökning tillhandahålls en omfattande bakgrund som beskriver en uppsjö av framgångar inom motoriska inteventionsstudier och påverkade områden. LÄS MER

  3. 3. "Är det inte därför man har gummi runt sladdarna?" : En kvalitativ studie om elevers föreställningar och läromedels förklaringar till fenomenet elektricitet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Sonja Lindvall; [2022]
    Nyckelord :Elektricitet; elevföreställningar; konstruktivism; läromedel; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Det är skolans uppgift att utveckla och stimulera både det vardagliga- och vetenskapliga tänkandet hos elever. Utifrån konstruktivismen ska lärande anpassas till det stadium som elever befinner sig i, för att de ska ha möjlighet att konstruera föreställningar och förståelse av omvärlden. LÄS MER

  4. 4. Världens mest hållbara och integrerade region? En idéanalys av nordiskt miljö- och klimatsamarbete

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Linda Kivi; Lovisa Edvardsson; [2020]
    Nyckelord :Nordiska ministerrådet; Norden; klimatförändringar; miljö; samarbete; Law and Political Science;

    Sammanfattning : De nordiska länderna vill visa ledarskap på miljö- och klimatområdet. Detta är budskap som framkommer i Nordiska ministerrådets publikationer. Rådet framställer Norden som en föregångsregion i världen i hållbarhetsfrågor och de vill att resten av världen följer Nordens exempel i miljö- och klimatarbetet. LÄS MER

  5. 5. Upplevelser, det tror jag är viktigt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Mundt-Petersen; Elinor Wallén; [2017]
    Nyckelord :naturvetenskap; förskola; natural sience; lärande; miljö; natur; utomhuspedagogik; ämneskunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte grundar sig i att skapa fördjupad förståelse för hur pedagoger arbetar med och skapar förståelse för naturvetenskap i vardagen i förskolan. Utförd studie är baserad på semistrukturerade kvalitativa intervjuer av tre förskollärare från en naturvetenskap-och teknikprofilerad förskola i södra Sverige. LÄS MER