Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vad är logiken i det? -En konstruktivistisk analys av värnpliktens vilande och återaktivering

    Master-uppsats, Försvarshögskolan

    Författare :Rickard Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :Försvarspolitik; Konstruktivism; Lämplighetslogik; Strategi; Teoretisk lins; Totalförsvarsplikt; Textanalys; Värnplikt;

    Sammanfattning : Den 16 juni 2009 röstades regeringens proposition igenom som innebar att Sverige gick från ett värnpliktsförsvar till ett frivilligt försvar. Redan 2017 beslutade sedan regeringen att återaktivera plikten igen. LÄS MER

  2. 2. Religionskunskap : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om sina elevers erfarenheter av och intresse för religion

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Wilma Nyberg; Firdowsa Mohamud; [2022]
    Nyckelord :religion; lärarperspektiv; erfarenheter och intressen; uppfattningar; livsfrågor;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa oss i F-3-lärares uppfattningar om sina elevers tidigare erfarenheter av och intresse för religion, och hur detta kommer till uttryck i undervisningen. Den ansats som ansågs vara mest lämplig för studien var en kvalitativ ansats med kvalitativa och semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  3. 3. Matematikängslan : - en bov som begränsar elever till att nå sin fulla potential i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Claudia Hansblom; Anneli Öberg; [2021]
    Nyckelord :Elevers upplevelser; matematikängslan; mellanstadiet; pedagogisk metodik; varierad matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur några lärare och speciallärare uppfattar sina insatser då det gäller att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever samt hur elever i åk 4 upplever undervisningen i matematik. I samband med syftet studeras följande frågeställningar: Vad anser lärare och speciallärare i studien kan vara orsaken till matematikängslan hos elever? Hur beskriver och uppfattar lärare och speciallärare sina olika insatser för att förebygga uppkomsten av matematikängslan hos elever? Hur upplever elever undervisningen i matematik? Teori och tidigare forskning Studien grundar sig på Piagets och Vygotskijs teori, det konstruktivistiska- och sociokulturella perspektivet. LÄS MER

  4. 4. Likhetstecknets betydelse för lågstadiets elever : En systematisk litteraturstudie av vanliga missuppfattningar hos elever på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Alicia Ågren; Matilda Ödlund; [2020]
    Nyckelord :Matematik; likhetstecknet; relationell; operationell; missuppfattningar; undervisning  ;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie är elevers förståelse för likhetstecknets betydelse i fokus. Syftet med denna studie är att undersöka vilka missuppfattningar forskning har identifierat att elever på lågstadiet kan ha gällande likhetstecknets betydelse, samt hur lärarna i undervisningen kan förebygga och möta dessa missuppfattningar. LÄS MER

  5. 5. Matematik för problemlösning eller problemlösning för matematik? : Lärandeperspektiv i problemlösningsuppgifter i läroböcker för årskurs 4-6.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nina Radtchenko; Therese Ullsten; [2020]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; årskurs 4–6; läromedelsanalys; lärandeteorier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på i vilken utsträckning olika perspektiv på lärande är representerade i problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker för årskurs 4–6. I studien har olika teorier om lärande kopplats ihop med olika begrepp och perspektiv för att förklara och kategorisera problemlösningsuppgifter i läromedlen. LÄS MER