Sökning: "konstruktivistiska perspektivet"

Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden konstruktivistiska perspektivet.

  1. 16. Vem är expert på vad? : En kvalitativ studie om socialsekreterarnas bemötande av klienten.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete

    Författare :Margareta Sundbäck; Sari Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Social workers; treatment; client; acknowledgment; expert; guidelines; manual-based methods.; Socialsekreterare; bemötande; klient; erkännande; expert; riktlinjer; manualbaserade metoder.;

    Sammanfattning : Title: Who is the expert and on what? A qualitative study of the social workers response of the client. The purpose with this study is to obtain an insight in how the social workers reason around the interaction with the client and how they see the client as an expert on herself. LÄS MER

  2. 17. Blivande fritidspedagogers beskrivningar av hur de kan medverka i skolans specialpedagogiska arbete med fokus på språkutveckling. En kvalitativ enkätstudie

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Katarina Larsson; Marie Pettersson; [2014-06-26]
    Nyckelord :fritidspedagoger; samverkan; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur en grupp blivande grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem beskriver sitt kommande arbete med fokus på elevers språkutveckling, samt hur detta kan bidra till det samlade specialpedagogiska arbetet på en skola. Teori Studien tar utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv på lärande, där kommunikation människor emellan är grundläggande och ett verktyg för detta är språket. LÄS MER

  3. 18. Fem lärares arbete med läsförståelse i förskoleklass och skolår 1 till 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka von Essen; [2014]
    Nyckelord :läsförståelse; PISASociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att kartlägga fem lärares arbetssätt kring läsförståelse i förskoleklass upp till skolår 3. Samt fråga om hur lärarna resonerar kring begreppet inkludering vilket avser att alla elever, oavsett socioekonomisk bakgrund, ska ges lika chanser att uppnå de mål som krävs för att klara av hela skolgången. LÄS MER

  4. 19. verksamma förskollärares syn på pedagogisk dokumentation : En kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :My Olsson; Stephanie Ström; [2012]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; sociokulturellt perspektiv; styrdokument;

    Sammanfattning : Problemformuleringen som ligger till grund för studien är följande: Hur uppfattar förskollärare vad pedagogisk dokumentation är? Syftet med studien är att få en inblick i hur verksamma förskollärare uppfattar samt arbetar med pedagogisk dokumentation. Genom detta skapas möjligheter till att se pedagogisk dokumentation ur ett annat perspektiv som kan bidra till nya insikter och kunskaper om pedagogisk dokumentation som en integrerad del i arbetet som förskollärare. LÄS MER

  5. 20. "Jag förstod ingenting" : Hur elever i årskurs fem upplever matematikundervisningen på en skola

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mehrnosh Ensafmanesh; [2011]
    Nyckelord :aktionsforskning; flerspråkiga; matematik; matematiksvårigheter; räknesagor;

    Sammanfattning : Tidigare forskning och olika rapporter har visat att elever i Sverige har fått sämre resultat i matematik jämfört med andra OECD-länder. Anledningar till det kan vara att undervisningen är för läromedelsstyrd och att undervisningen inte sker utifrån elevernas erfarenheter. LÄS MER