Sökning: "konstvärldar"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade ordet konstvärldar.

  1. 6. Gymnasieelevers möten med samtidskonst i och utanför bildundervisningen : Extramurala erfarenheter och den språkliga medieringens betydelse för elevers uppfattning av samtidskonst

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Mikael Gjörwell; [2018]
    Nyckelord :Bildundervisning; extramuralt lärande; gymnasieutbildning; samtidskonst; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade ta reda på vad elever från tre gymnasieskolor har för uppfattningar om samtidskonst. Ett urval av elever, vilka läser tredje året på ett estetiskt program, fick under studiens genomförande besöka Västerås Konstmuseums samtidskonstutställning Ur Aska. LÄS MER

  2. 7. Folkkonst för de besatta : En diskussion om fanart

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Lisa Lundell-Karlberg; [2014]
    Nyckelord :fanart; fans; folk art; art world; participatory culture; fanart; fans; folkkonst; art world; deltagandekultur;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i begreppet ”Art Worlds” diskuterar den här uppsatsen fanart och deltagandekultur som fenomen, och ser hur denna konstinriktning går att foga samman med andra konstvärldar. ... LÄS MER

  3. 8. Getting paid writing graffiti : How graffiti artists produce value within marketing

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Malcolm Jacobson; [2014]
    Nyckelord :Graffiti; marketing; commodification; symbolic capital; valorization; cultural criminology; urban sociology; authenticity; art worlds; subcultural capital; street art; Graffiti; marknadsföring; kommodifiering; symboliskt kapital; värdeskapande; kriminologi; urbansociologi; autenticitet; konstvärldar; subkulturellt kapital; street art; gatukonst;

    Sammanfattning : In settings such as hotels, bars and boutiques, things like cars, sodas, clothes, and cities, are fueled with the symbolic capital of graffiti. The purpose of this ethnographic study is to understand how graffiti writers, through marketing, increase the value of their work, as well as that of other products, and how this commercialization affects the meaning of graffiti. LÄS MER

  4. 9. Glocal Artworlds : Om globalisering i den senegalesiska konstvärlden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kulturvetenskaper, KV

    Författare :Lina Josefsson; [2010]
    Nyckelord :Globalisering; Charlotte Bydler; konstvärldar; Senegal; Dakarbiennalen; biennaler;

    Sammanfattning : Abstract INSTITUTION:                                       Konst- och bildvetenskap,                                                                                       Institutionen för kulturvetenskaper,    Linnéuniversitetet ADRESS:                                                 351 95 Växjö TELEFON:                                              076-6316902 HANDLEDARE:                                    Margareta Wallin Wictorin TITEL:                                                     Glocal Artworlds- Om globalisering i den                                                                                           Senegalesiska konstvärlden. ENGELSK TITEL:                                  Glocal Artworlds- On globalization in the Senegalese                                                                  artworld. LÄS MER