Sökning: "konsultation specialpedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden konsultation specialpedagogik.

  1. 1. Specialpedagogisk konsultation : Specialpedagogers upplevelser kring framgångsrika samtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Ivarsson; [2019]
    Nyckelord :konsultation; specialpedagoger; intervju; tematisk analys;

    Sammanfattning : Lärare ska erbjuda ledning och stimulans till alla elever (SFS 2010:800) men kan behöva stöttning. En specialpedagog, som genom sin examen har fördjupad kunskap kring specialpedagogik och som kan verka som ”en kvalificerad samtalspartner och rådgivare i pedagogiska frågor” (SFS 2007:638). LÄS MER

  2. 2. Specialpedagogers arbetsuppgifter och uppdrag i förskolan En intervjustudie med specialpedagoger och tjänstemän i en mindre kommun

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Victoria Lindahl; [2015-11-27]
    Nyckelord :specialpedagoger; förskolan; arbetsuppgifter; mandat; legitimitet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var, dels att undersöka specialpedagogers arbetsuppgifter och uppdrag i en mindre kommun för att undersöka hur barns behov av specialpedagogiska insatser i förskolan tillgodoses, dels att undersöka hur berörda tjänstemän i kommunen tolkar det uppdrag och de arbetsuppgifter specialpedagogerna har. Studien riktades mot specialpedagoger som är verksamma i den kommunala förskolan. LÄS MER

  3. 3. Barn med språkstörning i förskolan : Hur organiserar man en kommunikativ miljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann Kronberg Larsson; Annika Johansson; [2015]
    Nyckelord :AKK; bildstöd; förskola; kommunikativ miljö; specialpedagogik; språkstörning; TAKK;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att beskriva hur specialpedagogiskt stöd är organiserat i förskolan för barn med språkstörning och att samla yrkeserfarenheter om hur man skapar en kommunikativ miljö i förskolan. Vi har valt en kvalitativ metod för att få reda på hur förskolor organiserar stödet till barn med språkstörning. LÄS MER

  4. 4. "Handledning" ur olika synvinklar i Barn och ungdomshabiliteringen

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kerstin Ahlqvist; [2012]
    Nyckelord :Barn och ungdomshabiliteringen; handledning; lärprocess; delaktighet;

    Sammanfattning : AbstraktAhlqvist, Kerstin (2012) ”Handledning” ur olika synvinklar i Barn och ungdomshabiliteringen. En studie av handledning i ett tvärprofessionellt team.Various aspects of ”coaching” in children and youth habilitation service. A study of coaching in a multidisciplinary team. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogik i förskolan : en studie av specialpedagogers erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Diop; Sara Fredriksson; [2011]
    Nyckelord :Pedagogik; förskola; specialpedagogik; kvalitativ intervju; konsultation; handledning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån ett antal specialpedagogers erfarenheter, undersöka om det finns några gemensamma anledningar till varför förskolor kontaktar dem. Studien syftar även till att undersöka vilket fokus specialpedagogerna intar, när de konsulterar eller handleder. LÄS MER