Sökning: "konsument budskap marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden konsument budskap marknadsföring.

  1. 1. Hur påverkas konsumenter av kulturell marknadsföring? : En kvalitativ studie om relationen mellan varumärkesimage och företags engagemang i sociala frågor och nya sociala rörelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Emma Fredriksson; Joanna Lundström; [2022]
    Nyckelord :Kulturell Marknadsföring; Varumärkesimage; Varumärkesidentifiering; Nya Sociala Rörelser; Sociala Frågor; Kulturell Kontext;

    Sammanfattning : I samtidens samhälle uppmärksammas sociala orättvisor bland annat genom att sociala rörelser sprids globalt och engagerar människor som kan identifiera sig i rörelsens budskap. Att engagera sig har även börjat sprida sig till företag och konsumenter kan identifiera vilka sociala frågor eller värderingar som står bakom ett varumärke. LÄS MER

  2. 2. Marknadssegmentering i modern marknadsföring : En kvalitativ studie om hur segmenteringsstrategier påverkas av förändringar i samhällsnormer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Paulina Kristiansson; Linn Hasselgren; [2019]
    Nyckelord :Marknadsföring; generation x; segmentering; psykografisk; förändring i marknadssegmentering;

    Sammanfattning : Denna studie började som en kvalitativ deduktion där vi ville skapa en förståelse för vilka marknadsföringsstrategier som har starkt inflytande på generation X och om de skiljer sig från andra ålderssegment. I och med digitaliseringen och sociala mediers uppkomst har klassisk marknadsföring förändrats de senaste två decennierna. LÄS MER

  3. 3. Varför gör de inte som de säger? - En kvalitativ studie kring gapet mellan gröna konsumenters attityder och köpbeteende gentemot miljömässigt hållbara kläder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Malin Jacobsson; Tilda Juhlin; Kristina Pålsson; [2018]
    Nyckelord :Miljömässig hållbarhet; Attitude-behaviour gap; Grön konsument; Grön marknadsföring; Klädbranschen; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att undersöka orsakerna till gapet mellan konsumenters positiva attityder till att handla miljömässigt hållbara kläder och deras icke-miljövänliga köpbeetende, för att öka förståelsen kring gapets uppkomst. I vårt resultat kunde vi identifiera att en viktig orsak till gapet är att konsumenter även upplever ett gap hos företagen. LÄS MER

  4. 4. Ta det personligt! En kvantitativ studie om konsument- och varumärkeseffekterna av ett personligt budskap i influencermarknadsföring

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Cecilia Tillberg; Therese Lundborg; [2018]
    Nyckelord :Influencer marketing; advertising appeal; personal; sponsored post; Instagram;

    Sammanfattning : Marketing in social media and the use of influencers has grown dramatically during the last years. A relatively new phenomena is that brands pay influencers to market their products or services - often done in a personal way by recommendations combined with updates about their everyday lives. LÄS MER

  5. 5. Att kommunicera genom logotyp : ”The boobie necklace effect”

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Alexandra Bylund; Louise Graham; [2018]
    Nyckelord :Service business; Service company; Service companies; Graphic profile; Graphic Charter; Logo; Colour; Typography; Symbols; Semiotics; Tjänsteföretag; Grafisk profil; Logotyp; Perception; Färg; Typografi; Symboler; Semiotik;

    Sammanfattning : Syfte: Att utformning av logotyp har stor vikt för företagets identitet är allmän känt, men detär minst lika viktigt för ett företag att ha en logotyp som kan förmedla deras budskap ut tillkonsument. Syftet med detta arbete blev därmed att analysera hur de atmosfäriska stimulivariabler,färg, typografi och symbol, påverkar konsumentens uppfattning av logotypensavsedda kundbudskap inom tjänsteföretag. LÄS MER