Sökning: "konsument identitet"

Visar resultat 16 - 20 av 56 uppsatser innehållade orden konsument identitet.

  1. 16. Att kommunicera genom logotyp : ”The boobie necklace effect”

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Alexandra Bylund; Louise Graham; [2018]
    Nyckelord :Service business; Service company; Service companies; Graphic profile; Graphic Charter; Logo; Colour; Typography; Symbols; Semiotics; Tjänsteföretag; Grafisk profil; Logotyp; Perception; Färg; Typografi; Symboler; Semiotik;

    Sammanfattning : Syfte: Att utformning av logotyp har stor vikt för företagets identitet är allmän känt, men detär minst lika viktigt för ett företag att ha en logotyp som kan förmedla deras budskap ut tillkonsument. Syftet med detta arbete blev därmed att analysera hur de atmosfäriska stimulivariabler,färg, typografi och symbol, påverkar konsumentens uppfattning av logotypensavsedda kundbudskap inom tjänsteföretag. LÄS MER

  2. 17. Ha'vre så bra : En kvalitativ studie kring Oatlys roll som aktör på den samtida svenska livsmedelsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Elly Reitsma; Alexander Sundberg; [2018]
    Nyckelord :Oatly; hållbarhet; veganism; coolt; trend; medveten konsument; retorik; marknadsföringsstrategi;

    Sammanfattning : Dagens konsumtionssamhälle är ständigt under utveckling. Idag kan vi se att företag anpassar sig till denna utveckling. Framförallt har den veganska livsstilen av olika anledningar som djurskydd,miljöhänsyn och hälsa blivit central, varigenom Oatly med sina havrebaserade produkter skapat relevans för en hållbar och medveten konsument. LÄS MER

  3. 18. Feminism på köpet - En uppsats om identitetsskapande i ett konsumtionssamhälle

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Katarzyna Ornowska; Nina Morby; [2018]
    Nyckelord :femvertising; identitetspolitik; performativitet; kapitalism; konsumtionssamhälle; reifikation; reklam; varufetischism; Law and Political Science; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats ämnar förklara fenomenet feministiskt konnoterade budskap, förekomna i kommersiella marknadsföringssyften, mer specifikt videoreklam. Detta görs genom att analysera innehållet och tillhörande diskurs i tre olika reklamfilmer innehållande feministiska budskap i form av uppmaning till kvinnlig egenmakt, förändring och/eller kroppspositivism. LÄS MER

  4. 19. "Du blir mig" : En textanalys om statliga universitets identitetsskapande på webben

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Mia Miller; [2018]
    Nyckelord :universitet; myndighetstext; New Public Management; textanalys; multimodal analys;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks hur fyra statliga universitet presenterar grundläggande information om sig själva via sina webbplatser. Det övergripande syftet med uppsatsen är att undersöka vilka språkliga medel – och i förekommande fall visuella medel – som de utvalda lärosätena väljer att använda för att uttrycka sin identitet i texterna. LÄS MER

  5. 20. Det är utsidan som räknas : Etiketternas påverkan av konsumenters uppfattningar på en ölflaska

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Enheten för restauranghögskolan

    Författare :Christoffer Berggren; Simon Westling; [2017]
    Nyckelord :Mikrobryggeri; Etiketter; Förväntningar; Konsument;

    Sammanfattning : Idag finns det över 250 bryggerier i Sverige och detta märks även på mångfalden av öl som finns att välja i hyllorna på Systembolaget. Men vad är det som styr vilken flaska vi faktiskt köper? Syftet med den här studien är att undersöka hur bryggerier arbetar och vad de vill förmedla när de designar sina etiketter, samt att undersöka hur konsumenterna uppfattar etiketterna. LÄS MER