Sökning: "konsumentbeteende böcker"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden konsumentbeteende böcker.

  1. 1. Förändrade konsumentbeteendens påverkan på dagligvaruhandlare En kvalitativ studie om hur två dagligvaruhandlare har anpassat verksamheten efter nya konsumentbeteenden till följd av omvärldsförändringar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Gisela Hansson Stenum; Alice Larsson; [2023-09-01]
    Nyckelord :konsumentbeteende; dagligvaruhandel; Covid-19; pandemi; Ukraina-kriget; inflation.;

    Sammanfattning : Sedan 2019 har både Covid-19 och ökad inflation påverkat världen på flera sätt. Bland annat har kunder ändrat beteenden, vilket har tvingat företag att anpassa sina verksamheter. LÄS MER

  2. 2. En analys av möjligheten att påverka konsumenters beteende till att acceptera en längre leveranstid, till förmån för mer hållbara transporter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hanna Nilsson; Elsa Hall Andreasson; [2021-06-30]
    Nyckelord :E-handel; leveranstid; konsumentbeteende; motivation; B2C; värderingsstyrd handel; hållbarhet;

    Sammanfattning : Som en följd av den tekniska utvecklingen har e-handeln ökat kraftigt och omsättningen har mångdubblats under det senaste decenniet. Den ökade e-handeln har lett till lägre fyllnadsgrader och mindre effektiva rutter. Detta har i sin tur resulterat i ökade utsläpp och en större miljöpåverkan. LÄS MER

  3. 3. Development of e-commerce within fast moving consumer goods

    Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggande

    Författare :Julia Olsson; Julia Samaan; [2018]
    Nyckelord :E-commerce; FMCG; Business models; E-handel; Dagligvaruhandel; Affärsmodeller;

    Sammanfattning : Today, we can observe a shift in consumer behavior where more products are being consumed online. For food or so called fast moving consumer goods it has taken longer to start this transition than for other industries such as books and electronics but now it is on the rise and it has been an overall increase of 30 to 37 % in the last couple of years. LÄS MER

  4. 4. KONSUMENTERS UPPFATTNING OM BÖCKERS MILJÖPÅVERKAN - En studie över hur bokförlaget Olikas kunder uppfattar böckers påverkan på miljön

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Rebecca Holm; [2016-08-25]
    Nyckelord :böcker; bokförlag; miljöpåverkan; konsumentbeteende; frikoppling; bokinköp; miljömärkning;

    Sammanfattning : Böckers miljöpåverkan är något som sällan lyfts upp medialt. Det ger intrycket av att det är något som konsumenter sällan tar i anspråk när de köper böcker. Det skulle kunna bero på att konsumenterna inte känner någon förankring till det, eftersom de inte ser eventuell miljöpåverkan i det sammanhang som de lever i. LÄS MER

  5. 5. Lyxkonsumtion – Vad vill svenska konsumenter uppnå med sin lyxkonsumtion?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Susanne Emond; Emanuelle Jonasson Brodd; [2010]
    Nyckelord :aspirerande lyxkonsumenter; symbolisk konsumtion; lyxkonsumtion; lyxkonsumenter; lyxvarumärken; lyxprodukter; konsumtion - Sverige; Social Sciences;

    Sammanfattning : Nyckelord: Lyxkonsumtion, symbolisk konsumtion, lyxvarumärken, lyxkonsumenter, aspirerande lyxkonsumenter Syfte: Vi vill studera kundens relation till lyxkonsumtion och lyxvarumärken samt hur dessa påverkas vid den stundande demokratiseringen av lyxvaror i dagens samhälle. Vi vill vidare undersöka konsumenternas syften till lyxkonsumtionen och hur den tros uppfattas av omgivningen. LÄS MER