Sökning: "konsumentetnocentrism"
Hittade 2 uppsatser innehållade ordet konsumentetnocentrism.
1. Att e-handla i Sverige eller utomlands, vad är det som avgör? : En kvantitativ studie om faktorer som kan ligga bakom unga svenska konsumenters beslutsfattande vid gränsöverskridande e-handel
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : The aim of this study is to examine if there are any factors that influence young Swedish consumers' willingness to participate in the cross-border e-commerce market. Another aim is to examine the perceived risks associated with e-commerce in Sweden and overseas. The authors generated ten hypotheses to test this. LÄS MER
2. Svenska konsumenters attityd till import : En empirisk studie av konsumentetnocentrism i Sverige
Kandidat-uppsats, Avdelningen för ekonomiSammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: Svenska konsumenters attityd till import - En empirisk studie av konsumentetnocentrism i Sverige Nivå: Kandidatuppsats i ämnet företagsekonomi: Marknadsföring Författare: Sofia Ahlström & Niklas Wangsell Handledare: Jonas Kågström Datum: 2013 - Januari Syfte: Syftet med detta examensarbete är att analysera hur stor grad av konsumentetnocentrism den svenske konsumenten uppvisar. Detta gör vi med hjälp av Shimp & Sharmas (1987) skala consumer ethnocentric tendencies scale (hädanefter CETSCALE) samt tidigare beprövade undervariabler. LÄS MER