Sökning: "konsumentjournalistik"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet konsumentjournalistik.

  1. 1. Kultur eller livsstil? : En kvantitativ och kvalitativ studie över livsstilsjournalistik på svenska kultursidor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Moa Malmqvist; Morgan Storesund Skarin; [2020]
    Nyckelord :kultur; livsstil; kulturjournalistik; livsstilsjournalistik; kommersialisering; medialisering;

    Sammanfattning : Kulturjournalistiken i Sverige har de senaste 30 åren genomgått en flerdimensionell förändring av omfattning, format och inte minst innehåll. Utvecklingen infaller parallellt med samhälleliga och mediala fenomen som kommersialisering och medialisering. LÄS MER

  2. 2. ”Vi väljer ut saker vi tycker läsarna har nytta utav” : – En undersökning av textreklam i Aftonbladets bilagor

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Journalistik

    Författare :Moa Tomasdotter; Lova Schöldsten Hjertberg; [2018]
    Nyckelord :textreklam; redaktionell textreklam; Aftonbladet; bilagor; konsumentjournalistik; kommersiell journalistik;

    Sammanfattning : I följande C-uppsats undersöker vi fenomenet textreklam och hur det uppenbarar sig i Aftonbladets bilagor. Tyngdpunkten ligger på att undersöka textreklam med Aftonbladets bilagor som fallstudie. Samtliga bilagor vi valt att undersöka ligger som digitalt format på Aftonbladets webb aftonbladet.se. LÄS MER

  3. 3. I gränslandet mellan journalistik och reklam : En semiotisk analys av native advertising i svensk nättidning

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Wilma Isenborg; [2017]
    Nyckelord :semiotik; denotation; konnotation; native advertising;

    Sammanfattning : I och med informations- och kommunikationsteknikens snabbt framskridande utveckling så har även sätten att nå ut med kommersiella budskap förändrats. Internets framfart och en utbredd användning av digital teknik har möjliggjort en stor spridning av kommersiella medieinnehåll. LÄS MER

  4. 4. Vilket håll när vägvalet är svårt? : En kombinerad studie om läsbarhet, begriplighet och trovärdighet i artiklar om privatekonomi från fyra dagstidningar under 2011

    Kandidat-uppsats, Institutionen för mediestudier

    Författare :Josefin Lindström; Caroline Béchade; [2012]
    Nyckelord :Frekvens; tolkning; begriplighet; läsbarhet; nominal; motivation; attityd;

    Sammanfattning : Abstrakt   Den här studiens problemställningar är uppdelade i tre. Den första handlar om hur ämnen och källor fördelas i artiklar om privatekonomi i fyra dagstidningar. Den andra om hur två av dessa tidningar, Dagens Nyheter och Aftonbladet, förklarar privatekonomiska sammanhang i text och den tredje hur publiken uppfattar texten. LÄS MER

  5. 5. "Köp på dig så mycket du har råd med!" : En studie av journalistiken i Sveriges ledande vinmagasin

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskap

    Författare :Chris Henricson; [2009]
    Nyckelord :vin; allt om vin; journalistik; alkohol; medie- och kommunikationsvetenskap; tidning;

    Sammanfattning : Journalistik om alkoholdrycker i samma stil som övrig konsumentjournalistik har blivit ett vanligt inslag i medielandskapet. Syftet med denna uppsats är att analysera vin- och dryckesjournalistiken för att se vad som karaktäriserar genren och för att studera betydelseproduktionen kring alkohol. LÄS MER