Sökning: "konsumentteori"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet konsumentteori.

  1. 1. Event och varumärke : En studie om hur varumärket kan stärkas för att locka till sig en större publik och varumärkets betydelse för framgång

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :David Linder; Sebastian Spåls; [2023]
    Nyckelord :Event; Sociala medier; Branding; Eventmarknadsföring; Varumärke; Konsument; Triangulering;

    Sammanfattning : Med socialamediers framfart har event blivit ett av de vanligaste sätten för marknadsförare att nå sin publik. Utvecklingen av direktkontakt mellan kund och företag ökar också möjligheterna inom marknadsföring. LÄS MER

  2. 2. Optimizing Product Assortments with Unknown Historical Transaction Data Using Nonparametric Choice Modeling and Random Forest Classification

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Yuxiang Lou; Filip Matz; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Assortment optimization is a crucial problem for many firms who need to make decisions on which products to stock in their stores in order to maximize revenues. Optimizing assortments usually entails fitting choice models to historical data. To a large extent, this becomes a problem of understanding consumer behavior. LÄS MER

  3. 3. Too Sustainable to Fail? En ekonomisk analys av Corporate Social Responsibility i svenska storbanker

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi

    Författare :Anna Backman; Amanda Nordström; [2016]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; Svenska storbanker; Handelsbanken; Nordea;

    Sammanfattning : Denna uppsats utreder syftet med Corporate Social Responsibility (CSR) i de fyra svenska storbankerna - Svenska Handelsbanken, Nordea, Skandinaviska Enskilda Banken (SEB) och Swedbank. Uppsatsen är en teoretisk ansats till att analysera den kortsiktiga samt långsiktiga finansiella lönsamheten av CSR i bankerna, och använder en referensram av nationalekonomisk teori och tidigare forskning på området. LÄS MER

  4. 4. The Green Consumer : A Study of Income and Organic Consumption

    Kandidat-uppsats, Internationella Handelshögskolan

    Författare :Emma Jakobsen; Maja Svensson; [2008]
    Nyckelord :Organic consumption; income elasticity; Lancaster’s consumer theory; characteristics of goods; demographics; the green consumer.;

    Sammanfattning : Organic consumption is currently experiencing a boom of sales on the Swedish and international market. Whether this occurrence is a contemporary trend or if it will prove to be sustainable in the future, the demographics of the so-called ‘green consumer’ are of great interest for economic agents on markets such as foods and textiles. LÄS MER

  5. 5. Internetpoker : En studie i köpbeteendet hos pokerproffs

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Mattias Ahlbeck; Henrik Johansson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Arbetet behandlar hypotesen om huruvida personer som har sin primärinkomst från Internetpokerspel har homogena köpvanor eller inte. Med hjälp av konsumentteori och kvalitativa intervjuer med ett antal pokerproffs fösöker denna studie ge svar på detta. .. LÄS MER