Sökning: "konsumentupplysning"
Hittade 4 uppsatser innehållade ordet konsumentupplysning.
1. En kvinnas lott : Normer och ideal i husmorsfilmerna 1952–1975
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Uppsatsens syfte är att med hjälp av en kritisk diskursanalys undersöka framställningen av husmodern i Husmorsfilmerna mellan åren 1952 och 1975. I studien har teorier om genus använts samtidigt som en diskursanalytisk ansats appliceras för att studera de lexikala aspekterna i filmerna och som i sin tur synliggör förekomsten av samhälleligt förekommande diskurser. LÄS MER
2. Den hållbara klädkonsumenten : - behovsdiskurs om konsumentupplysning och hållbarhet i förhållande till kläder
Magister-uppsats, Uppsala universitet/TextilvetenskapSammanfattning : Uppsatsen berör informationsspridning om textil med tonvikt på konsumentupplysning och undersöker särskilt om den innehåller användbara råd om textila material, kvalitet och vård. Idag köper den genomsnittliga svensken 14 kilo kläder per år men det är endast fyra kilo som faktiskt behålls. LÄS MER
3. Kooperativa identiteter : En kvalitativ studie av KF:s motstridiga företagsideal 1977-1987
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte är att empiriskt analysera detaljhandelsföretaget Kooperativa Förbundets förhållande till traditioner, företagsideal och marknadsföring under perioden 1977–1987. Mer precist kommer den interna tidningen Kooperatören att studeras med hjälp av de teoretiska begreppen corporate identity, corporate branding och history marketing. LÄS MER
4. Jämförande reklam : Och domstolarnas syn på rättfärdigandegrunderna i förhållande till rekvisiten i 18§ MFL.
Kandidat-uppsats, IHH, RättsvetenskapSammanfattning : Jämförande reklam innebär att en produkt ställs mot en konkurrent eller dennes produkt för att jämföra olika egenskaper. Detta kan ske direkt, genom att en produkt jämförs med en tydligt utpekad konkurrents produkt, men också indirekt genom att marknadsföra sig som ”billigast på marknaden” eller liknande uttryck och på så sätt jämför sig med konkurrenterna utan att nämna någon vid namn. LÄS MER