Sökning: "konsumera musik"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden konsumera musik.

  1. 1. Vilken betydelse har remasters för generation Y- och Z:s musikkonsumtion?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Måns Lundgren; [2020]
    Nyckelord :music production; culture industry; musikproduktion; remaster; kulturindustrin; vinyl; spotify;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka remasters plats i den digitala eran ur ett generation-Y och -Z:s lyssnare- och konsument-perspektiv, detta för att undersöka ovana lyssnares kunskap i ämnet, deras lyssningsupplevelse av fenomenet och prioriteringar i musikkonsumtion. Genomförandet består av kvantitativ studiedesign, datainsamling med strukturerad intervju samt lyssningstest. LÄS MER

  2. 2. Varumärke och image slår igenom bruset i musikbranschen : En kvalitativ studie om hur artister jobbar med sina varumärken på sina sociala medier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Elisa Amorell; Rebecca Fredriksson; [2020]
    Nyckelord :Brand; Image; Digitalisation; Music industry; Artists; Social media; Marketing; Varumärke; Image; Digitalisering; Musikbransch; Artister; Sociala medier; Marknadsföring;

    Sammanfattning : Digitaliseringen har revolutionerat musikindustrin, alla delar av marknaden har utvecklats, marknadsföring är ett av dem. Sociala medier har blivit centrum för marknadsföringen och konsumenten begär mer relaterbara varumärken och image som ett krav för att konsumera produkter. LÄS MER

  3. 3. LCA av musikstreaming : Utmaningar och möjligheter

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jussi Kangas; Ella Söderberg; [2019]
    Nyckelord :LCA; IKT; Spotify; Streaming; Hållbarhet; Funktionell enhet; Avgränsningar; Direkta effekter; Indirekta effekter; Strukturella effekter;

    Sammanfattning : Streaming av musik har blivit ett vanligt sätt att konsumera musik på i Sverige. Vidare är Spotify en av de största leverantörerna av musikstreaming i Sverige men också globalt. Att utföra livscykelanalyser (LCA) av IKT-tjänster är ett nytt område där riktlinjerna fortfarande utformas. LÄS MER

  4. 4. HUR BINDNINGSTIDER PÅVERKAR EKONOMISK LÖNSAMHET : En kvalitativ studie inom gymbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Joakim Sjöblom; Louise Palmquist; [2016]
    Nyckelord :Bindningstid; lönsamhet; generation y; millennials;

    Sammanfattning : Konsumentbeteendet har förändrats till följd av Generation Y's framåtmarsch och en särskild faktor som påverkats är hur de föredrar att betala för sin konsumtion. Beteendet har förflyttats från ägande och inköp av produkter och tjänster, till att istället betala återkommande licensavgifter för att få tillgång till produkten i fråga. LÄS MER

  5. 5. "Vilda västern går mot sitt slut" : Fildelning, streaming och rättfärdigande på Flashback

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Daniel Dahl; [2015]
    Nyckelord :Fildelning; streaming; rättfärdigande; The Pirate Bay; Spotify;

    Sammanfattning : Digitaliseringen under 2000-talet har förändrat många branscher. Utbredningen av illegal fildelning är en av de utmaningar som dykt upp, utbredd bland i övrigt laglydiga människor. Samtidigt sker en framväxt av nya sätt att konsumera på internet, som tar avstamp i fildelningstekniken men fungerar inom lagliga ramar. LÄS MER