Sökning: "konsumtion H M"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden konsumtion H M.

  1. 1. Persuasive technology för hållbar konsumtion : En kvalitativ studie om e-handelsplatsers möjligheter att påverka attityder gentemot hållbar konsumtion inom textilindustrin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Maja Furtenbach; Elsa Burholt; [2021]
    Nyckelord :persuasive technology; e-handel; attitydförändring; textilindustri; klädindustri; hållbar konsumtion; e-handelsplatser; TFT-ramverket;

    Sammanfattning : Människan förlitar sig alltmer på att teknologi ska lösa komplexa problem i framtiden och klimatförändringar är något som ständigt diskuteras i denna kontext. I och med ökade utsläpp arbetar företag för att hitta tekniska lösningar för att minska sin klimatpåverkan. LÄS MER

  2. 2. Så talar H&M och Ikea om cirkulär ekonomi

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Tema Miljöförändring

    Författare :Louise Strömberg; Jennie Idermark; [2020]
    Nyckelord :Circular economy; H M; Ikea; Cirkulär ekonomi; H M; Ikea;

    Sammanfattning : Svenska företag har börjat prata om cirkulär ekonomi (CE)som en viktig del inom företagsverksamheter där CE har kommit att ersätta tidigare “praxis” för hållbar utveckling. Flera stora svenska företag däribland H&M och Ikea uttrycker att de vill vara en del i att leda samhällets omställning mot cirkulär ekonomi. LÄS MER

  3. 3. Generation Zs syn på och attityd till hållbarhetsredovisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Misha Erazo Karlborg; [2020]
    Nyckelord :Sustainability Report; Generation Z; Attitudes; Fast fashion; 3-C principle; Hållbarhetsredovisning; Generation Z; Attityder; Fast fashion; 3-C principen;

    Sammanfattning : Hållbarhetsredovisningen kan ses som ett kommunikationsverktyg för företag gentemot sinaintressenter. Då konsumenter generellt sett är företagens primära inkomstkälla blir det därmed en viktig intressent för företaget. LÄS MER

  4. 4. Hållbar konsumtion, en självmotsägelse? Hur modeföretag använder CSR-kommunikation som ett verktyg för att legitimera konsumtion

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Dorontina Azemi; Evarina Evald; [2020]
    Nyckelord :Diskursanalys; CSR-kommunikation; Hållbar konsumtion; Legitimitet; Grön marknadsföring; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att analysera hur modeföretag använder CSR-kommunikationen och språket i deras hållbarhetsrapporter för att legitimera konsumtion. Studien är baserad på en kvalitativ metod utifrån ett kritiskt diskursanalytiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Who is the Conscious woman? : en kvalitativ textanalys av kvinnors representation i H&Ms Conscious Collection-kampanjer

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Märta Särnblad; Moa Åkne; [2019]
    Nyckelord :Representation; respektabilitet; genus; klass; H M; miljö; reklam.; Social Sciences;

    Sammanfattning : I dagens samhälle ser vi diskussioner rörande klimatfrågor och jämställdhet både på samhälls- och individnivå. Dessa diskussioner engagerar och kan påverka allt ifrån stora aktörer till enskilda individer. LÄS MER