Sökning: "konsumtion diskurs"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden konsumtion diskurs.

  1. 1. Fintechbolagen: "En marknad för världshistoriens sämsta kreditkunder" : En kvalitativ analys av Klarna och Qliro

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Simon Löfdahl; Matilda Lindström; [2023]
    Nyckelord :Diskurs; Konsumtion; Diskursanalys; Affordanser;

    Sammanfattning : The word fintech-companies stands for companies who utilize the ever evolving modern technology to succeed in the financial space. Klarna is a prime example of a fintech-company who have made success by providing payment-options to their users via their phone application, Their business model has made the swedishborn company a international giant, and they are the most used paymentprovider with 150 million active users. LÄS MER

  2. 2. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Amanda Gyunda; [2023]
    Nyckelord :Genus; Genusvetenskap; Mångfald; Representation; Jämlikhet; Intersektionalitet; Postkolonialism; Kriskommunikation; Varumärkeskris; Makt; Bourdieu; Kapital; Arla; Bris; Mathem; Kapitalism; Sjal; Slöja; Diskursanalys; Förgivettagande; Subjektsposition;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER

  3. 3. Etisk konsumtion - ett krav eller en bluff? : en kvalitativ innehållsanalys av kritikstormen mot Nakd i en tid präglad av ett politiserat konsumtionssamhälle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Vilma Lassila; [2023]
    Nyckelord :social ohållbara arbetsvillkor; konsumentmakt; etisk konsumtion; autenticitet; konsumism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur en protest mot ett företags socialt ohållbara arbetsvillkor framställs av anställda, influencers, följare och journalister i media och skapar en diskussion om konsumentmakt i en samtid präglad av en socialt hållbar konsumtion. I den samtida debatten om en socialt hållbar konsumtion växer en diskurs om etisk konsumtion, det vill säga att enskilda individer kan skapa ett bättre samhälle genom medvetna val på marknaden. LÄS MER

  4. 4. Mode har inget kön : Föreställningar om HBTQIA+ -personer i Zalandos reklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alice Eriksson; [2023]
    Nyckelord :CDA; Zalando; LGBTQIA ; hegemony; ideology; marketing; neoliberalism; pink washing; woke capitalism; Kritisk diskursanalys; Zalando; HBTQIA ; hegemoni; ideologi; nyliberalism; woke capitalism; pinkwashing;

    Sammanfattning : In this study I examine what conceptions of LGBTQIA+ people that are represented in Zalando’s advertising campaigns for unisex fashion. This study was conducted with critical discourse analysis with multi modal features on two of Zalando’s unisex themed campaigns from 2022. LÄS MER

  5. 5. Andlighet är svaret! : En kulturanalytisk studie om utövande av tantra i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Olivia Molin; [2022]
    Nyckelord :konsumtion av andraskap; tantra; nyandlighet; banal exotifiering;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka varför människor i Sverige praktiserar tantra, hur dessa personer förhåller sig till tantra som livsfilosofi och världsåskådning samt till sitt eget praktiserande utav det. Genom att analytiskt ställa frågan Varför sysslar folk i Sverige med tantra? till två olika podcaster, Instagramkonton och en självbiografi som berör just tantrautövande i Sverige så har en längtan efter esoterisk (ny)andlighet och tantra som självförverkligande identitetsmarkör identifierats i den diskurs som dominerar materialet. LÄS MER